onsdag 3 december 2008

Mera vegetariskt


Årstidernas låda fortsätter att inspirera. Igår blev det tre vegetariska eller nästan vegetariska rätter.

Första problemet var majrovorna. Jag är inte så förtjust i majrovor att jag vill äta dem lättkokta med smör och salt. Efter lite letande på nätet hittade jag ett suveränt Lisa-recept. I orginalet var det visserligen kålrot, men det blev bra även med majrovor. Vi tog grillkyckling istället för rökt tofu. Som av en händelse hade jag faktiskt torkade räkor i frysen.

Vi hade också en del pumpa och den ungsbakades enligt mitt favoritrecept (ursprungligen från Elle a la carte, tror jag).

Bakad pumpa med mandelvinägrett
4 klyftor pumpa
1 hel vitlök
1 msk anisfrön
Olivolja
Salt och peppar
Vinägrett:
3/4 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
1 sharlottenlök
Rostade mandelflagor eller pinjenötter
1/2 dl hackad persilja
Salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala pumpan och skär bort det mjuka i mitten. Lägg klyftorna på en plåt. Halvera vitlöken. Gnid in pumpaklyftorna och lägg vitlöken på plåten. Ringla över olivolja, strö på anisfrö, salta och peppra. Sänk ugnen till 200 grader och baka i 25-30 minuter tills pumpan blivit mjuk. Sätt på grillvärmen sista minuterna för att få lite färg.

Skala och pinhacka löken. Blanda ingredienserna till vinägretten och häll över pumpan.

Den sista rätten var en variant på syrrans julsallad. Det är en sallad med bl a finskivad fänkål, ruccola, mild lök och granatäppelkärnor.


Inga kommentarer: