söndag 20 november 2011

Välkommen på brunch!



Att vi äter frukost i sängen är inget ovanligt. Det gör vi varje morgon.

Men det är inte alltid frukosten består av äggröra på tryffelägg (ägg som fått ligga i en glasburk med tryfflar), pancetta; det goda italienska baconet, säsongens sista tomater från landet, avokado med räkor, lyxknäcke och min hemlagade päronyoghurt. Till detta rykande varmt te och juicernas juice - blond grapefruktjuice.

Päronyoghurt för två
1 stort päron
1 vaniljstång
1 banan
2,5 dl turkisk yoghurt
3 msk socker
ca 2 msk flytande honung

Skala och klyfta päronet. Skrapa ut fröna ur vaniljstången. Lägg frön och stång tillsammans med päronklyftor i en liten kastrull. Häll i socker och lite vatten, någon dryg deciliter ungefär. Koka tills päronen blivit ordentligt mjuka och det mesta av lagen kokat ner. Kyl i vattenbad och ta bort vaniljstången (spara till hemgjort vaniljsocker).

Skala och mosa bananen. Blanda med yoghurt och päron. Smaka av till önskad sötma med päronlag och flytande honung.

6 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Vad gott! Ja tack vi kommer, ska bara torka bort värsta snoret ur Sigrids ansikte!!! :-D

Päronyoghurten låter väldigt god. Frukost på sängen tillhör väl inte vår vardag men att lyxa till frukosten till att bli något av en halvdagsengagemang ska inte underskattas.

/Postgårdsromantikerna

Martina sa...

Jisses vilken lyxfrukost!

Elina sa...

Låter lyxigt värre. Tänk att ni haft tomater ända till nu. helt otroligt.

Mårtenssons kök sa...

Åh, så synd att inte läser inbjudan förrän nu, känns lite försent på dagen för brunch i sängen hos er:) Funderar på att bruncha här hemma nästa söndag, har läst så många goda idéer runt omkring så vi har blivit smått sugna nu!

Lena sa...

Nu blev jag förfärligt hungrig!
Jag får väl hålla mig till nästa helg och duka upp då. Mi frukost brukar bestå av kokt ägg, fil och macka men ...

Solens blogg sa...

Den frukosten skulle jag inte säga nej tack till! Helt i min smak!