tisdag 22 november 2011

Chutney på gröna tomater


En god chutney passar till mycket. Bl a är det suveränt till god ost och många indiska maträtter. Jag har nu plockat av de sista gröna tomaterna på tomatplantor som flyttades in i huset på landet tidigare i höstas.

Ett drygt kilo tomater blev det och på dessa kokades chutney enligt ett DN-recept. J stod vid grytan och det doftade helt fantastiskt i hela köket under koket.


Chutney på gröna tomater

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1 kg gröna tomater
2 dl torkade aprikoser
1 limefrukt
2 mindre kanelstänger
1 tsk kardemummafrön
8 kryddnejlikor
2 stjärnanis
1 dl rödvinsvinäger
2 dl socker
1 tsk salt
1 grön chilifrukt

Skär lök och vitlök i bitar och fräs upp i olja i en tjockbottnad kastrull eller gryta.

Dela tomaterna i halva klyftor och lägg ner. Skär aprikoserna i bitar och skiva limefrukten tunt, delad på mitten. Kasta ändbitarna. Lägg i aprikoser, lime och alla kryddor utom chilin. Tillsätt vinäger, socker och salt.

Koka chutneyn utan lock i 30 minuter. Lägg då i grön chili, urkärnad och skuren i små bitar. Koka i ytterligare cirka 20 minuter. Rör om emellanåt så det inte bränns vid. Smaka av om det behövs mer sälta, sötma, syra eller chilikrydda.

Häll upp på väl rengjorda glasburkar. Inläggningen håller sig i flera månader, förvarad i kylskåp.

5 kommentarer:

Visan sa...

Pastasås med tonfisk och feta.... Låter som ett fanatiskt roligt experiment! :)

chutney är gott men en på gröna tomater har jag aldrig smakat. Låter kul :)

Elina sa...

Chutney är verkligen både gott och enkelt att göra själv. Ska definitivt spara det här receptet :)

Anonym sa...

Intressant recept som jag prövar
Hälsn.Inger

Anonym sa...

Tack för ett superbra recept har precis kokar en gryta och det luktar ljuvligt i mitt kök. Häls. Lotta

syster yster sa...

Jag hade ingen lime hemma la i två skivor citron i ca 20 min istället funkade jättebra. Jag tycker den är jättegod. I morgon ska den prövas till vildsvinsgryta med svamp:)