måndag 28 november 2011

Mer matminnen - Kreolskans söndagsgryta


Fredagens nostalgi-huvudrätt var kreolsk gryta, eller som jag nu vet, tack vare Anna "Kreolskans söndagsgryta". Rätten publicerades i Allt om mat på 1970-talet, men vi åt den ofta som festmat långt senare, under studietiden.

Vad jag gillar med den här grytan är den pikanta smakbrytningen mellan brynt fläskfilé, het choritzo, pikanta syltlökar, cornichoner och oliver. Den söta paprikan är både snygg och god i. Dessutom är grytan snabblagad. Fläskfilé ska inte koka för länge, då blir den seg.

Kreolsk gryta (min version), 4 pers
500 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
1 lagerblad
2 dl kalvfond (vatten+koncentrerad fond)
3 dl grädde
2 choritzokorvar, välj en stark sort med mycket smak
2 röda paprikor
1 dl svarta, urkärnade kalamataoliver
1 liten burk syltlök
1 dl cornichoner
2 msk idealmjöl
2 msk Heinz chilisås
salt, svartpeppar
färsk timjan

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i smör. Håll på fond och grädde. Låt koka med lagerbladet i ca 20 minuter.

Putsa fläskfilén. Skär i skivor. Bryn i smör. Slanta korven. Stek. Strimla paprikan. Stek. Håll ner kött, korv och paprika i grytbasen. Koka ca 5 minuter. Tillsätt oliver, syltlök, cornichoner. Red med idelmjöl utrört i lite vatten. Koka någon minut och smaka samtidigt av med chilisås, salt, peppar och timjan.

Servera rykande varm med ris, t ex vildrisblandning och grönsallad.

7 kommentarer:

Anna sa...

Jajemän, det här är en riktig sjuttitals-klassiker, kommer från Allt om Mat och hette där "Kreolskans söndagsgryta". Kul med de där recepten som kommer från Allt om Mats barndom och som verkligen lever sitt eget liv nu, Flygande Jakob är ju en annan sån rätt.

Lotta - Två små kök sa...

Så det blev kreolskans :-) Det är ju så gott! Dags att göra själv snart tror jag.

Fröken Dill sa...

Anna, STORT tack, jag visste väl att det var något med kreolskan!
Lotta; helt klart en gryta värd att återuppliva!

Mårtenssons kök sa...

Åh ja, det är väl en av de godaste 70-tals klassikerna vi har i landet. Så gott med korvarna och syltlökarna i, absolut mums!

Tinas Skåpmat sa...

Ser jättegod ut!...oftast blir syltlöken kvar på tallrikarna när ungdomarna inte gillar dem....så blir de desto fler till mig....=)

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; jag gillar fyllda paprikor också, däremot inte flygande Jakob. Banan i mat går bort för mig och så får det inte vara alltför gräddigt...
Tina; syltlök är verkligen beroende framkallande. jag kan vakna mitt i natten och gå upp och äta några syltlökar ur kylskåpet.

Anonym sa...

Svärmor brukar göra den. Fick mailat ett urklipp från allt om mat. (Fast den var från 1990!)