onsdag 30 november 2011

Värmande blomkålssoppa med krutonger och baconsmul


Även om november har varit mild och till och med bjudit på några solglimtar i år är det ändå lätt att drabbas av lite höst-depp när ljuset försvinner.

Då får man skämma bort sig med en kopp te och en bra bok framför en sprakande brasa eller ett gäng tända ljus.

En värmande soppa är heller inte fel. Blomkål är nog min favorit bland kålsläktet. Mild och fin smak. God både rå och tillagad. Perfekt att woka, god att fritera, fin i mos med potatis, underbar i soppa.

Dessutom passar blomkål till mycket. I soppan kan man ha rökt lax, löjrom eller som häromdagen; knaperstekt bacon.


Blomkålssoppa med krutonger och baconsmul, 2 pers

250 g blomkål
1 gul lök
2 msk smör
5 dl kycklingfond
1,5 dl vispgrädde
salt och peppar
1 skiva grovt bröd, typ danskt rågbröd
flingsalt
4 skivor bacon
färsk timjan

Skala och hacka löken. Fräs i smör några minuter utan att det tar färg. Häll i kycklingfond. Dela blomkålen i mindre bitar och lägg i. Koka tills lök och kål är mjuka, ca 15 minuter. Häll i grädde och mixa med stavmixer. Koka upp och smaka av med salt och peppar.

Skär snygga stavar av brödet. Stek i smör. Strö över flingsalt och krutongerna är klara.

Knaperstek bacon. Dela till ett smul som strösslas över soppan tillsammans med lite färsk timjan.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Ja, det får väl bli till att koka blomkålssoppa istället för jordärtskockssoppa i fortsättningen ;-) (fast den var fasligt god och nu vet jag inte vad jag ska göra med de resterande portionerna. Vågar inte äta mer)

Mårtenssons kök sa...

Aha, molnsoppa som den goda soppan kallas på förskolan där Anki jobbar:)

Lotta - Två små kök sa...

Det blir lite jobbigt att läsa om allt gott här, hur ska jag hinna med att prova allt själv :-)

Friterad blomkål. Gott!

Och så krutonger till blomkålssoppan och inte bara bacon som jag brukar ha. Gott!

Att göra lakritsshots i VÄL tillsluten flaska i diskmaskinen är det roligaste, och kanske smartaste, jag hört. Funkar det verkligen?

Fröken Dill sa...

Åsa; jag röstar för både och!
Mårtenssons; aha, absolut MOLNSOPPA!
Lotta; det är fördelen med god mat, man måste leva ett mycket långt liv för att hinna prova allt gott. Laktitsshotsmetoden är väl utprövad. Generationer av kemistudenter KAN inte ha fel!

Annika Christensen sa...

Så mycket gott jag hittade här då!
Blev väldigt sugen på blomkålssoppa med bacon.
Ha en skön helg
Annika

Fröken Dill sa...

Annika; jättekul, VÄLKOMMEN!