tisdag 29 november 2011

Moussofobi eller den dekonstruerade desserten


Det är bara att konstatera - efterrätter ÄR inte min grej.

Jag hade tänkt vara lite tjusig och bjuda på Karins eleganta efterrätt, Vit chokladmousse med hallon i snygga chokladskålar. Vad tänkte jag på? Svårlagade desserter är ABSOLUT INTE min grej!

Chokladskålarna blev i och för sig fina och var dessutom lätta att göra, men i sista stund skar sig såklart moussen, fast jag nogsamt hade låtit den smälta chokladen svalna och fick hjälp av J när allt skulle röras samman... Snälla, alla ni efterrättsbloggare, vad har ni för knep för att lyckas med mousser som innehåller smält choklad???

Vi fick ta till en nödlösning, glass från frysen! Som tröst fick alla en riktig nostalgidrink från studietiden - lakritsshots! (Denna dryck som jag hade lovat mig själv att ALDRIG inta, ett löfte som bröts redan på en av de första festerna under utbildningen...) Shotsen tillverkas i en TÄT burk med vodka och mortlat lakritsgodis som körs i diskmaskinen. Det smakade faktiskt lika gott som förr. Fast jag undrar vad fransmannen JF tyckte om svenskarnas barbariska dryckesvanor...

Senare under helgen hittade jag kvarglömda chokladskålar i kylen. Eftersom mitt "mousse-självförtroende" låg på bottennivå ville jag servera något annan gott i skålarna. En rejäl slurk från E:s present, ägglikör från Holland fick utgöra bottenskyla, sedan på med vispad grädde och lättsockrade hallon. De tinade hallonen blödde i och för sig bärsaft ut i grädden och mitt försök att lite elegant pudra på vaniljsocker smälte omedelbums, men det blev i alla fall väldigt gott.

11 kommentarer:

The Cheap Gourmand sa...

Jag gjorde en vit chokladmousse för några veckor sen som vart jättebra. Jag vet inte hur ditt recept ser ut, men jag skulle iaf blanda smält vit choklad med ett uppvispat ägg. Jag lät helt enkelt chokladen rinna i en tunn stråle (så gott det går) och körde jag på med elvispen för att det skulle gå ihop sig. Sedan vände jag i lite kesella och vispad grädde. Jag trot tricket när man blandar i chokladen är att ta det lite lugnt, inte ha någon brådska. Ge inte upp, av misstag lär man sig, hoppas du lyckas nästa gång!
/Jessica

Annika - Bakat och lagat sa...

Den arabiska linssoppan är kanongod. Sen gör det ju inget att den är enkel och billig :-)

Mårtenssons kök sa...

Åh, nostalgi både på efterrätten och på shotsen!
Minns att det gjordes alla möjliga, och omöjliga, sorters shots dåförtiden. Ahlgrens bilar och turkisk peppar gick som smör i solsken:)

Elina sa...

Ser riktigt gott ut. Jag är så otroligt sötsugen just nu. Hoppas det går över annars vet jag inte hur julen ska sluta :)

Åsa sa...

Men jisses! för en som inte är hemma på desserter är det avundsvärda chokladsformar du gjort! Jag gillar ju sötsaker men äter väldigt sällan dessert. Fikar mer eller slår till med glass då och då.

Fröken Dill sa...

Jessica; tack för tipset, jag vill verkligen inte skära någon mer mousse till grynig äcklighet!
Annika; verkligen smart! perfekt i matlådan också cilket inte gör det hela sämre.
Mårtenssons; den enda godisshotsen som jag tycker håller idag är lakrits. Fast det blev fin färg på den som gjordes på blåa fiskar...
Elina; bara att mota sötsuget i grind med god mat istället! Mörk choklad är också bra, det vill man bara äta lite av.
Åsa; jag är helt imponerad över hur lätta de var att göra. Flera formar i varandra och pensla på smält choklad i flera lager var tricket!

Ja tack sa...

Hej! Tack för inläggen hos mig.
Jag har världens bästa tips på enklaste chokladmoussen i världen. Den kallas snabbmousse i restaurangkök.
1 l grädde
300 g mörk choklad (350 om mjlölk, och 400-450 om vit)
Koka upp grädde, hacka chokladen. (Du kan smaksätta grädden med kardemumma, apelsinskal eller annan favoritsmak)
Slå varm grädde över hackad choklad,(om smaksatt, genom sil) låt svalna ordentligt i kyl. Gör med fördel detta på morgonen eller några timmar innan middagen. Vid servering: Vispa upp gräddchokladen för hand. Klart!

Fröken Dill sa...

Trädkramaren: verkar idiotsäkert, den ska jag göra. STORT TACK och massa välkommen hit!

Anonym sa...

Tack vare den misslyckade moussen (fast det slutade med att vi åt upp den också, den var inte så misslyckad trots allt) så fick vi smaka den goda glassen!
Lakritsshotsen var farligt goda och grytan var också mycket god.
Tack J och fróken Dill!
sa E

Anonym sa...

Fashion and popular stylish oakleys sunglasses can be counted into the top one that a lot of women and young people love to wear...cheap oakleys sunglasses

Anonym sa...

You can choose from the wide variety of oakleys sunglasses by comparing lots of perfect and stunning pieces... cheap oakley sunglasses