tisdag 8 november 2011

Vardagsinspiration

Nu är det verkligen tid för att ta med goda matlådor till jobbet. Många höstliga rätter passar perfekt att värmas upp från en matlåda.

Jag köpte två nya lådor från IKEA för att få lite inspiration - glasklara "Raritet" i lite ovanlig form, med smal midja och runda "Ljust" i vitt (finns även rött). Nu börjar detta likna reklam för IKEA och det var inte meningen. Fina matlådor finns självklart även på andra ställen.



Första rätten i "Raritet" inspirerades av att det fortfarande är ovanligt milt för säsongen. Jag blev sugen på en snygg sallad. Vad sägs om en sallad som smakar som fredagens goda ostbricka? Här kommer den, med viss inspiration från senaste "Elle Mat och Vin":

Sallad med pancetta, päron, gorgonzola och kanderade valnötter, 2 port

1 påse blandade salladsskott
1 rejält päron
2 selleristjälkar
100 g pikant gorgonzola
10 tunna skivor pancetta
20 valnötter
flytande honung
olivolja och balsamvinäger
salt och svartpeppar

Rosta valnötterna i en torr stepanna tills de börjar få färg. Häll över honung, rör runt så att nötterna blir täckta. Lägg över valnötterna att svalna på bakplåtspapper.

Stek pancettaskivorna knapriga.

Bottna med salladsbladen. Lägg på päronklyftor, skivor av serreristjälk, bitar av gorgonzola och pancetta. Valnötterna och dressing av olja, vinäger, salt och peppar är godast att tillsätta vid serveringstillfället.

Njut av salladen med ett par smörade skivor grovt, mörkt bröd!


Vad har ni läsare för favoriter i matlådan? Vilka rätter blir goda att äta kalla eller värma upp och vilken mat får arbetskompisarna att sniffa avundsjukt?

3 kommentarer:

Karin W. sa...

På den tiden jag behövde ha matlåda med mig till jobbet var det utan tvekan min currydoftande kasslergryta som väckte intresse.

Linda- matstugan sa...

Kikar tillbaka! Mmm..vilken god sallad med kanderade valnötter, päron och grgonzola mm! Bra matlådetips. Din pumpasoppa var också ett bra tips. Ha en fortsatt bra vecka.

Fröken Dill sa...

Karin; currydoftande kasslergryta, vilken bra idé, jag svårgillar curry!
Linda; hoppas det smakar! Jag har lite fler pumpa-idéer som jag hoppas kunna skriva om framöver...