måndag 21 november 2011

Krämig risotto med tryffel


De goda gotländska tryfflarna som jag fick i present häromdagen längtade efter att få lagas italienskt. De behövde också få huvudrollen varför rätten fick inte innehålla så många andra extrema smaker.

Jag fastnade för att steka fina ekologiska kycklinglårfiléer med salt, peppar och aningen rivet citronskal. Till detta krämig risotto med tryffel!

Krämig risotto med tryffel, 2 pers

2 dl arborioris
1 msk olivolja
1 msk smör
1 shalottenlök
1 stjälkselleri (jag tog motsvarande mängd hemodlad bladselleri)
1 dl vitt oekat vin
2 msk torr vit vermouth
Ca 3,5 dl kycklingfond
1/2 dl riven parmesan
salt och peppar
1 liten tryffel

Koka upp buljongen i en kastrull. Den ska hällas varm i risotton. Skala och hacka lök fint. Skär sellerin i skivor. Fräs i smör och olja några minuter utan att det tar färg. Tillsätt riset och låt fräsa med en stund. Tillsätt vin och vermouth. Tillsätt buljong lite i taget. Rör, rör. Efter ca 20 minuter är risotton krämig, men riskornen har kvar aningen kärna. Smält ner parmesanen. Smaka av med salt och peppar. Just innan servering, vid bordet rivs rikligt med färsk tryffel över rätten! Ahhhh- doften!!!


Min arbetskompis E har tryffelhundar. På deras blogg, ja de har skrivit nästan själv, med bara lite hjälp av matte, kan ni läsa hur det går till när de lär sig jaga tryffel!

3 kommentarer:

Lotta - Två små kök sa...

Tror aldrig jag har ätit tryffel... Men vad jag kan förstå av alla som har det är det en riktig delikatess. Måste prova.

Selleri i risotton har jag aldrig provat heller. Låter jättegott!

Ann-Louise sa...

Trots mitt abnorma matintresse har jag ännu aldrig testat tryffel. Du har inte möjligtvis koll på vart i GBG man skulle kunna hitta denna delikatess?

Fröken Dill sa...

Lotta; väldigt gott med tryffel och lite mild bladselleri i risotton kan nog fungera i många sammanhang.
Ann-Louise; Ingen aning, tyvärr. I Stokholm var det NK:s lyxiga livs som hade tryffel, enligt J.
Hälsar fröken Dill