torsdag 24 november 2011

Stockholms hotell- och restaurangskola


Jag har skrivit om Hotell- och restaurangskolans lunchservering tidigare, men nu har jag ätit kvällsmenyn på skolan också.

Middagarna serveras på bottenplanet i restaurang Flitiga Lisa.

Gårdagens meny var asiatisk. Jag valde "Lilla menyn", 250 kr och ett vinpaket, 125 kr.

När vi kom blev vi bjudna på en liten smakportion, en skiva ankbröst och plommonsås på liten pannkaka.

Lilla menyn inleddes med "Tre små rätter fågel, fisk och mitt emellan". En elegant tredelad servering med en skiva rå lax med soyacitrusdipp, ett mustigt, glacerat kycklingben och en liten frasig vårrulle.

Fiskrätten "Forell i röd currysås med friterade grönsaker och jasminris" innehöll ett moment där en vagn med fisken på ett fat skulle rullas fram och tranchering skulle ske inför gästerna. Våra serveringstjejer hade problem med att få snygga filéer. De blev tvungna att hämta en ny fisk i köket. Rätten var OK men inte mer, jättegod sås, lite överkokt och lite för ljummen fisk, ris som inte var helt färdigkokt. De friterade grönsakerna var krispiga och fina.

Kötträtten "Kinesiska revbensspjäll med thailändsk spenat och mandelris" var helt underbar. Mustiga doftande spjäll, perfekt kokt ris, flagad rostad mandel och brynt smör. Mums!

Efterätten var " Stjärnanisflamberade plommon med tonkabönsglass". Våra serveringstjejer fegade ur flamberingen, men fick hjälp av en kurskamrat. Efterrätten var toppen! Tonkabönsglass har jag aldrig ätit tidigare. Inte tonkabönor överhuvudtaget, vad jag kan minnas. Gott var det i alla fall.

Betalningen visade sig knepig för tjejerna. Antagligen var de stressade, men det är ju inte världens svåraste att räkna ut att 250+125=375.

Om man kan acceptera att det tar lite tid och begås ett och annat misstag så är Hotell- och restaurangskolan ett verkligt prisvärt ställe att äta på!

6 kommentarer:

Red Scream sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Red Scream sa...

Äsch, det blev lite fel i förra inlägget - bl a var pladask var helt fel ord och jag vill be om ursäkt för det till alla ni som såg det. Det var inte så jag menade och det blev bara fel. Ledsen!

Hursomhelst, jag har bara positiva erfarenheter av Globens restaurangskola! I mitt förra liv då jag var projektledare för Matkristallen var Globens restaurangskola mycket vänliga i att vi fick emellanåt fick hålla Stockholmssemifinalen på skolan, liksom att de ofta hjälpte till på finalen. Det var mycket vänligt!

Jag har också enbart positiva erfarenheter av maten och servicen. En rätt som etsat sig fast är en fänkålsglass - superläcker! En mycket skön avväg lakritssmak.

Jag tycker att det är en mycket trevlig upplevelse att gå dit - mycket god mat, mycket trevlig service och till ett oslagbart pris :-)

/Ulf

Fröken Dill sa...

Fänkålsglass - måste testas!!!

Mårtenssons kök sa...

Bra tips som vi sparar i reshögen (jo då vi har en sådan också), man vet alrig när det bär av till Stockholm igen.

Elina sa...

Ni verkar ha haft en både trevlig och underhållande kväll. :) Ha en mysig helg.

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; det ÄR en upplevelse!
Elina; häng med någon gång vet jag, vi brukar gå dit och äta goda luncher ibland, t ex.