tisdag 15 november 2011

With a little help from my friends...


OK, nu är det bara att konstatera - vettigt ljus att fota i saknas både på vardagsmornar och -kvällar. Återstår - fota matlådans innehåll i soliga rummet på jobbet! Det är ingen ideal idé. Vi är ett arkitektkontor och sysslar inte med mat. Å andra sidan jättesnällt att man får fotoråd från arbetskompisar!

Idag innehöll lådan en väldigt god snabblagad rotsakspytt, några skivor färdigköpt rostbiff och riven pepparrot + en klick dijonsenap. Mycket gott!


Snabba rotsakspytten

potatis
morot
palsternacka
jordärtskocka
gul lök
smör
salt och peppar
forrest blend-krydda
färsk persilja
Worcestershiresås

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och tärna lök och rotsaker. Bryn lätt i smör i en panna. Ställ in i ugnen ca 10-15 minuter. Krydda med salt, peppar, forrest-blend-krydda och Worcestershiresås. Klipp över persilja vid serveringen.

6 kommentarer:

Lotta - Två små kök sa...

Om pengarna finns så är det toppen med en trådlös blixt. Innan den var det hopplöst tråkigt att fota.

För övrigt tar jag med mig att färdigsteka pytt i ugnen i stället för att råsteka. Finns det något tråkigare... Och så ska jag blanda i mer rotfrukter nästa gång, inte bara lök och potatis.

Tack för bra tips på god mat!

Charlotta sa...

Haha. Känner igen det där - det är helt enkelt inte speciellt optimalt att fota vid den här tiden av året. Jag funderar starkt på att införskaffa en blixt snart.

Lena sa...

Fotoljus? Önskar jag hade en kamera och inte bara mobilen.

Hemlagad pytt är en delikatess! Dijon och pepparrot är gott till men jag tar gärna en äggula på toppen! Mumma!

Lilla Kråkan sa...

åh jag känner verkligen igen den där ljusproblematiken!

Katrin sa...

Och på sommaren har man inte riktigt tid...
Det är inte lätt att få all mat att se aptitlig ut med bra ljus heller tycker jag. Tur att vi äter gott ändå, eller hur? ;)

Fröken Dill sa...

Lotta; någon slags ljus MÅSTE jag skaffa, det här börjar bli ohållbart...
Charlotta; man drömmer sig bort till soldränkta nejder...
Lena; just det, en äggula hade varit kronan på verket!
Kråkan; visst är det hopplöst!
Katrin; fota mat är verkligen en KONST, särskilt om man ska få äta den varm också...