söndag 13 november 2011

Söndagslyx


Salmalax eller annan fin laxfilé som legat i frysen i minst tre dagar är perfekt om man vill ha lite snabblyx.

Laxceviche för två

1 laxkotlett, eller motsvarande mängd salmalax
1 avokado
1/2 dl frusen mango
1/2 röd chilifrukt
1 liten shalottenlök eller 1 salladslök
1/2 kruka färsk koriander
1/2 pressad lime
ev 1 tsk fisksås
salt och peppar

Finhacka chili, lök och koriander. Tärna lax, avokado och mango. Blanda ingredienserna och smaka av med lime, fisksås, salt och peppar.

8 kommentarer:

Remsan sa...

Ja, tack. Jag tar gärna lite söndagslyx. Så gott!

Elina sa...

Låter super. Man behöver verkligen lite lyx så här gråa höstdagar som det är nu

Kim sa...

Mer lyx till folket! Och mer Salma-lax till mig!

Anna sa...

Gott! :-) Har inte provat Salmia lax än men ska göra så snart jag kan hitta - men jag avnjöt i alla fall Gustava lax från Värmland igår :-D

MrsSunshine sa...

Precis mina smaker! Fint presenterat dessutom:-)

Karin W. sa...

Lyx som salmalax finns nog inte att få tag på norr om Dalälven. Själv gravade jag 4 stycken skapligt stora laxöringar nu i helgen. Det är ingen lyx hos oss och kostar inte en krona när man har tillgång till egna fiskevatten. Vi äter ofta gravad fisk rakt av som smörgåspålägg till vardags.

Mårtenssons kök sa...

Undrar om inte denna hade passat fint på vår fredagsmiddag när vi har lite jubileum här hemma...

Fröken Dill sa...

Remsan; söndagsmat, när man har lite mer tid är så gott!
Elina; fast idag lyser solen. Skönt!
Kim; helt rätt!
Anna; finns säkert fler fina laxar!
Mrs Sunshine; tack!
KarinW; nyfiskad laxöring, oj vad gotttt!
Mårtenssons; jättelätt att göra dessutom!