torsdag 18 februari 2010

Snacks som doftar ljuvligt!


I J:s familj serveras ibland det goda och lite ovanliga snackset, dukkha. Det är en nordafrikansk krydd- och nötblandning som äts genom att bröd först dippas i en blandning av lika delar olivolja och röd balsamvinäger och sedan i dukkhan.

J, som är lärare, brukar också inleda sin första lektion om buddhismen med att servera dukkha till eleverna. Ordet dukkha är det buddistiska ordet för lidande. J förklarar att för buddhister är lidande lika med livstörst och begär. Nöt- och kryddblandningen får symbolisera människans omåttliga begär. (Förstod jag det där rätt, J?)

Själv tycker jag det är svårt att associera till lidande när de underbara dofterna av rostad dukkha sprider sig. Detta måste vara det ultimata partysnackset!

Dukkha
Hasselnötter (gärna utan skal)
Mandel (skållade)
Skalade sesamfrön
Solrosfrön
Spiskummin, gärna hel
Korianderfrön
Torkad timjan
Salt och svartpeppar

Rosta nötter, mandel, solrosfrön och sesamfrön i en stekpanna tills de får lite färg. Passa noga så att det inte bränns. Rosta även spiskummin och koriander. Kör i mixer till små bitar, men inte så länge att det blir ett mjöl. Smaka av med timjan, salt och peppar.

Häll ut häll lika delar olja och röd balsamvinäger på fat. Dippa bitar av bröd eller pitabröd i oljeblandning sedan i dukkhan. Nöt- och kryddblandningen kan också fungera som topping på t ex grillad fisk.

11 kommentarer:

Erka Perka sa...

Hej, vilken kul grej! Det där måste jag prova, både med bröd och till fisk.

Min rosendröm sa...

Det ser jättegott ut. Väldigt bra alternativ till fredagsmyset. Vad rekomenderas att man byter ut om man inte tål nötter?

/Nina

Anna sa...

MUMS! Så gott det verkar! :-) p.s. plusgrader och snösmältning här i söder och nu ska jag ut och köpa ECO såjord ;-)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Den kryddblandningen vill jag gärna smaka. Låter mycket god. Trevlig helg :)

Susie i köket sa...

Låter jättegott! Ha en skön söndag!

Lena sa...

Har faktiskt allt hemma i skåpen så jag blir ju lite frestad! Låter kanon!

Kram från Alma Mater

Sandra sa...

Måste prova till helgen. Tack för en fin och inspirerande blogg. // Sandra

Katja sa...

Åååh Dukkha som är så gott! Jag brukar strö den över sallader, mums!

Fröken Dill sa...

Erika; nu har jag testat, det var toppen på fisk också!
Nina; jag har inte testat men man kan såkert utesluta nötter och välja t ex solrosfrön istället. Kokos har jag sett att en del använder, men det är kanske också en nöt? Pinjenötter (som väl inte är nötter) borde fungera bra.
Anna; hoppas våren kommer SNART!
Birgitta; den är värd att testa, smakar lite speciellt på ettpositivt sätt.
Susie; detsamma!
Lena; härligt när det finns massa gott och användbart i skåpen.
Sandra; tack själv för beröm!
Katja; det måste vara gott till sallad. Det ska jag prova.
Hälsar fröken Dill

Åsa sa...

Oh, vad spännande! Alltid lär man sig något nytt. Jag får nog ta och läsa på mer om Buddismen tror jag. Kanske medan jag doppar en bit bröd i den till synes supergoda nöt- och kryddblandningen!

Fröken Dill sa...

Inte dumt. Buddhismen verkar vara en bra religion. Poppis också! Eller?
Filosoferar Dillen