fredag 26 februari 2010

Biff Rydberg på Rydbergs


När mitt gamla gäng, fem tjejer från studietiden, ses på stan har vi några gånger gått till till Rydbergs Bar och Matsal på Drottningatan. Inredningen är lite gammaldags, inte så mycket hårda material och ingen hög musik, vilket gör stället snackvänligt.

Jag såg attt servicen på Rydbergs fått en del kalgomål i recensioner på nätet, men jag tycker den brukar vara acceptabel, även om det var lite konstigt att vi själva fick gå och hämta våra menyer själva häromdagen?

Biff Rydberg, denna underbara rätt uppfanns inte på Rydbergs Bar och Matsal, men väl på dess föregångare, Hotell Rydberg som låg vid Gustav Adolfs torg fram till 1914.

Jag är svår på Biff Rydberg och lagar det gärna själv. Trots att den är överdyr på Rydbergs är det ändå svårt att inte välja denna klassiker. De gör den verkligen väldigt, väldigt bra! Köttet är riktigt ”restaurangkött”, med mycket mer smak än det man normalt handlar i affärerna. Pepparrot kommer i form av en fluffig och väldigt god röra. Mina kompisar intygar att det finns flera andra goda rätter på menyn, men jag har svårt att avstå från Biff Rydberg.

Jag har aldrig varit på Rydbergs under den varma säsongen, men planerar absolut ett besök då eftersom de har uteservering i en av Stockholms finaste utomhusmiljöer, Centralbadsparken.

2 kommentarer:

Åsa sa...

oj oj, nu har jag kommentarsinvaderat dig ;-) Det verkar som vi gillar samma typ av mat. Alltså, jag har inte ätit kött på ca 10 år men jag har ju massor av matminne, recept osv från alla år innan. Och jag blir påmind om de här hos dig :-) Det går liksom att relatera till smakerna. Biff Rydberg tror jag dock inte jag ätit. Bara vanlig pyttipanna ;-)

Och du, jag önskar så att jag vore byggnadsingenjör! Men tyvärr är jag är bara en simpel samhällsvetare med huvudämne i internationella relationer och mänskliga rättigheter. Det är tydligen inte så fräckt att komma med på arbetsmarknaden idag. Men gärna som ideell och gratisarbetande inom div organisationer ;-)


Ha en skön helg! Krams
/åsa

Fröken Dill sa...

Kommentarsinvasion, härligt!
Skönt att minnas kött på ett positivt sätt.
Ååååå samhällsvetare... Fantastiskt intressant, men SVÅRT att få jobb. Lärare? Forskare? Äh, det här vet du bättre än vad jag gör. Det gör väl inte dig gladare, men det verkar tufft med den inriktningen. En släkting pluggar vidare och lever på sin man. (Inte särskilt välbetald han heller, men det går väl på något sätt.) Har inga tips just nu men skickar MASSOR med uppmuntran!
Hälsningar från Dillen