torsdag 1 december 2011

Persiska köttbullar från himmelriket


Kommer ni ihåg Laleh Magonaki? Den söta tjejen från Iran som kom långt i "Sveriges mästerkock" i våras. Hon var i varje fall min favorit och hade säkert vunnit om inte matlagningssverige varit så stockkonservativt och premierat fransk finmat framför nya spännande smaker.

Jag tycker att Lalehs rätter lät tusen gånger godare än alla bearnaisesåser i världen och blev därför jätteglad när jag lyssnade på P1:s Meny tidigare i höstas, ett avsnitt där Laleh var veckans kock.

Att persisk mat är toppen vet J och jag redan eftersom vi bor nära persiska Gröndals deli. Egenlagat persiskt har vi däremot tidigare inte provat på, men med Lalehs recept blev det premiär.

J älskar köttbullar i tomatsås och det är ju gott, men kan bli lite enahanda om man alltid lagar det på samma sätt. Lalehs recept lät därför väldigt spännande.

Santa Marias grillkrydda citrus som ingår i receptet innehåller bockhornsklöver, vilket ger rätten en speciell smak.

Så här blev rätten i vår egen tappning:

Fröken Dills variant av Lalehs persiska köttbullar, 4 port

Köttbullar:
400 g nymalen fläskfärs (vi hade fläskkarré i frysen som maldes i köttkvarnen)
1 stor gul lök, finhackad
1 tsk salt
2 dl kokt ris
1 dl finhackad persilja
lite smulad, torkad dragon
1 tsk gurkmeja
1 ägg
1 tsk Santa Maria grillkrydda citrus
1 dl tranbär
1 dl pinjenötter

Tomatsås:
1 gul lök, skalad, finhackad
1 vitlöksklyfta, skalad, finhackad
400 g krossad tomat
1 dl tomatpuré
1 tsk Santa Maria grillkrydda citrus
saft och skal från 1/2 lime
en nypa chiliflakes
en nypa paprikapulver
1 tsk salt
6 dl vatten

Blanda alla ingredienser till köttbullarna utom tranbär och pinjenötter. Grovhacka pinjenötterna. Forma stora köttbullar och gör en gömma med pinjehack och tranbär i var och en.

Fräs löken och vitlöken i lite olja så att de blir mjuka, men de ska inte ta färg. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med någon minut. Tillsätt krosstomat, kryddor och vatten. Låt koka ihop ca 15 minuter.

Bryn köttbullarna runt om så att de får vacker färg. Lägg dem i tomatsåsen och låt puttra ca 20-25 minuter. Dekorera med persilja. Njut den underbara rätten med ris!


Jag måste säga att jag hade höga förväntningar, men trots detta blev jag verkligen positivt överraskad. Såå mycket smaker och så de underbart lyxiga små gömmorna inne i varje köttbulle. Detta är matmagi! Dessutom var köttbullarna helt underbara att värma upp i matlåda dagen efter. Jag ville slicka ren tallriken, så god var såsen.

Snälla Laleh, starta en blogg så att vi får ta del av mer av din spännande matlagning!

6 kommentarer:

Martina sa...

Mmm, verkar vara många härliga smaker i den där maten!

Karin W. sa...

Jag har aldrig lagat eller ätit persisk mat. Det beror mest på att min man tillhör just den stockkonservativa matskaran som du nämner. Nya smaker skyr han som pesten. Och om jag förstått persisk mat rätt så äter man inte den ensam.

Fröken Dill sa...

Martina; ett nytt universum!
Karin; JAG äter rätt ofta persisk mat ensam, eftersom Gröndals deli är vår bästa take away. Köttbullarna är kanske lite avancerade för att laga bara till sig själv, men eftersom de dessutom var så väldigt goda i matlådan skulle jag nog kunna överväga det...
Funderar Dillen

Anna sa...

Måste jag prova! Missade Mästerkocken och persisk mat låter spännande!

Elina sa...

Lät verkligen gott. Borde funka med sojafärs också. Får pröva det nästa gång. Lovar att rapportera hur det smakade.

Fröken Dill sa...

Anna; den persiska maten är verkligen spännande. Jag måste laga MER!
Elina; borde bli jättebra med soyafärs med tanke på kryddningen!