onsdag 24 mars 2010

Smart pesto till lunchen


Ibland finns ingen bra matlåda att ta med till jobbet.

Om man inte ändå inte vill gå ut och äta eller köpa take away gäller det att välja en rätt som är mycket enkel att tillaga. Färsk pasta, färdig pesto och någon grönsak går snabbt. Jag har inte riktigt hittat någon favorit bland färdig-pestosarna, men min arbetskompis tipsar om att de ekologiska brukar vara bra.

Någon gång åker min minimixer med till jobbet och jag köper basilika, vitlök och pinjenötter samtidigt som pastan. På jobbet har jag en bit parmesan i frysen och en liten flaska olivolja till hands. Att mixa en snabbpesto tar faktiskt inte längre tid än att koka färsk pasta! När man gör pesto hemma är det gott att rosta pinjenötterna och att använda mortel istället för mixer, men min snabbvariant blir också god.

Snabba lunchpeston (denna sats räcker till flera luncher, eller dela med dig till arbetskompisarna!)
50 g pinjenötter
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta
100 g parmesanost
1 dl olivolja
Salt och svartpeppar

Lägg alla ingredienser i minimixerna hacktillsats och kör tills det blir en bra smet. Servera till nykokt pasta.

10 kommentarer:

Red Scream sa...

Förlåt Dillen, men, på morgonen på väg till jobbet: nycklar - check! Plånbok - check! Mobil - check! Busskort - check! Minimixer - check! ;-)

Fröken Dill sa...

HELT rätt tänkt!
Bara ett problem, man riskerar att bli retad av arbetskompisarna...
Fast de brukar kunna mutas med lite drömgod pesto!!!
Tror fröken Dill

Red Scream sa...

Hur säljer man in att man har en minimixer i rockfickan? Med humor och glädje, with elegance and style! ;-)

Mamma Mimmi sa...

Du är mig minsann en riktigt dedikerad gourmand som rustar dig med minimixer till jobbet. Fram för högklassig matkultur även på en microplågad arbetsplats!

Erka Perka sa...

Om en vecka börjar jag jobba efter mammaledighet, då ska jag också ta med mig en mixer! Hur skönt som helst! Har redan kollegor som tar med sig mixer men de blandar bara nån slags märklig dietdrink. Då kan jag stå bredvid dem och sukta med god pesto ;-)

Karin / bevemyrs blogg sa...

Jag har aldrig gjort egen pesto. Måste testas!!:) /Karin

tina sa...

Wow! Minimixer och pestotillagning i lunchrummet på jobbet! Imponerande må jag säga! :-)

Mamma Mat sa...

Pasta med pesto är bara såååå gott, och den hemmagjorda peston är absolut godast. Hinner man dock inte så är faktiskt de ekologiska köpevarianterna i affären ganska OK.
Hälsningar Mamma Mat

Mikkan sa...

Smart! Har funderat länge på en minimixer för att kunna slänga ihop en smodi på jobbet, nu finns ännu fler skäl att satsa på det, alltså! :)

Fröken Dill sa...

Red Scream; ALLTID!
Mimmi; Kan man ta med matlådor, kan man ta med mixer.
Erika; Dietdrinkar avstår jag från, tycker som du, det låter skumt!
Karin; testa hempesto, det är superenkelt och blir en annan smak!
tina; "Jobbmatlagning" får bara ta någon minut och heller inte lukta, så pesto funkar rätt bra.
Mamma Mat; Bra tips för bråttomdagar!
Mikkan; inte alls fel att parkera en mixer på jobbet.
Tror fröken Dill