måndag 27 april 2009

Snabbmat


Nu är det verkligen fullt upp. I lördags klarade J och jag, med gemensam ansträngning av en städdag, en båtmålning, ett fyraårskalas, ett fyrtiårskalas och ett femtiårskalas. Phu!

Igår strålade solen och jag jobbade hårt med vårfiffning på landet.

Som ni förstår blir det inte mycket tid för matlagning. Helgen har därför gått i korvens tecken.

Vi startade med mycket goda tyska korvar, de små ljusa fläskkorvarna som man med fördel kan köpa på Liedl. Mums med senap, sallad, pot-mos och sauerkraut! Drycken var förstås, med inspiration från Tysklandsresan, Altbier (finns på systembolaget, köp den, den är god!).På lördagen grillade vi korv på bostadsrättsföreningens städdag. Helt OK blandade kryddkorvar från Coop. Det gav energi åt att beskära päronträd och städa tvättstugan. På söndagen var jag tvungen att ta en snabbkorv på vägen hem från landet. Hot-bite från Shellmacken i Täby var inte den godaste korv jag ätit, lite för trist konsistens, men den var välbehövlig. Väl hemma blev det en hemlagad variant av den tyska currywursten.

Annars har jag ett annat snabbmatstips. Jag är inte förtjust i färdiga pastasåser, men Basilico från Barilla är ett undantag. Väldigt god med mustig tomatsmak och härliga toner av färsk basilika. Koka pasta, värm såsen, riv över parmesanost och maten är klar! Rätten kan med fördel ätas direkt ur kastrullen medan man fnattar runt och skruvar ihop trädgårdsmöbler, oljar däck, rensar tonnvis med ogräs, planterar fröer, räfsar bort fjolårslöv, beskär rosor och blandar runt i komposten.

Inga kommentarer: