måndag 20 april 2009

Makriiill


Fredagens fiskfilé från Årstiderna vara makrill. Det är verkligen en av de vackraste fisksorterna, men jag har lite svårt för smaken om man kokar eller steker den. Makrill är helt enkelt lite beskt.

Turligt nog följde fisklådan med oss ut på landet där jag har en ABU-rök. Filéerna saltades och kryddades på tre olika sätt, med vitlök, med chiliflakes och med svartpeppar. Sedan var det bara att ladda röken med spån och köra igång. Det är lite svårt att avgöra när rökningen är klar, men det brukar gå bra att öppna och kontrollera.

Makrillarna blev jättegoda, vi åt dem med örtsås baserad på hemlagad majonäs och gräddfil och en god sallad.

Fram emot den sena kvällen, när elden i öppna spisen falnade grillade vi varsin biff från bonden Bos ko över glöderna. Den var otroligt god!

Det var en rätt kall helg på landet, men ack så vackert. Min tomt är helt blå av blåstjärna och scilla.

2 kommentarer:

Annika sa...

Åh...stekt makrill som är så gott! För att inte tala om inkokt makrill...
Jag är uppvuxen med att man bara åt makrill på sommaren, under vinterhalvåret är den för fet och "tranig" i smaken.

Fröken Dill sa...

Aha, jag kanske bara har ätit makrill när det varit fel årstid? Den borde ju bli god grillad också...
Funderar fröken Dill