tisdag 7 april 2009

Grönkålsexperiment


Grönkål är en perfekt råvara. Väldigt nyttig, snygg och kan tydligen odlas även på vintern! "Vanlig" grönkålssoppa är en delikatess, men med de fina bladen från Årstidernas låda ville vi testa gränserna och vara lite mer experimentella. J som har påsklov surfade runt på nätet och hittade en spännande, lättlagad, asiatiskt inspirerad grönkålssoppa. Jag råkade ha lite för mycket lime i, men det blev ändå en god soppa, suverän till ingefärsgräddfilen. J är ju beroende av hamburgare varför det bestämdes att resten av grönkålen skulle bli till grönkålsburgare enligt eget påhitt.
J:s grönkålsburgare
Finhackad grönkål
Nötfärs
Ägg
Salt och svartpeppar
En skvätt kalvfond

Blanda ihop ingredienserna. Forma till burgare. Stek och servera med pannrostade hamburgerbröd och grönsaker (vi tog tomat, sallad, lök och finstrimlad färsk fänkål som passar fint till grönkålssmaken). Jag blandade dijonsenap med majonäs till dressing. J valde HP-sås och gräddfil.

Ett litet tips förresten. Spara inte tillagad grönkål! Den får en otäck smak av ladugård om man försöker värma upp den på nytt.

Vi har fortfarande ett par blad grönkål kvar. Den är mjäll och fin och hamnar därför troligen i en sallad om ni läsare inte har några andra tips.



4 kommentarer:

Stefan sa...

Jag brukar göra en jättenkel enligt följande:

Vitlöksvinaigrette i botten, mycket vitlök, olivolja naturligtvis i detta,
Finhackade tomater,
Kidneybönor,
Finhackad lök,
Fint hackad grönkål.

Det är så nyttigt så man vet inte va' man skall säga. Vackra färger oxå.

Bakgrunden till detta var att det ursprungligen var mycket persilja i salladen. Mycket och finhackat. Den dagen jag gjorde den första gången fanns inte persilja hemma, däremot grönkål. Det fungerade jättebra! Dock, för smaken så skulle jag ändå lägga till persilja, utöver grönkålen, för smakens skull. Sen så neutraliserar visst persilja vitlöksodören efter intaget.

Anna sa...

Äntligen en nyttig hamburgare som man kan äta med gott samvete! ;)

Nu blev jag riktigt sugen på grönkål! Glad Påsk från Köpenhamn! //Anna

Stefan sa...

Tja, för undvikande av missförstånd, det var en sallad jag gjorde. Men det kanske går att göra en hälsohamburgare av det hela oxå? Om inte annat så bön- och grönkålssalladen väldigt bra som sallad till en hamburgare. ;-)

Glad påsk i Köpenhamn då!

Fröken Dill sa...

Vilken smarrig sallad, Stefan. Vi fick inga bönor med oss till landet, men gjorde istället en grönkålssallad med bl a krispiga rädisskivor, gorgonzola och valnötter. Mums, jag tror jag måste lämna lite plats i odlingarna för grönkål.

Hälsar fröken Dill