lördag 4 april 2009

Bara en husägare...


Bara en husägare kan älska mitt lilla ruckel till sommarställe. Innan jag köpte huset såg jag framför mig att jag skulle skaffa ett kulturhistoriskt torp, fantastiskt välbevarat, med glasverande, spröjsade fönster och en gammal frukträdgård i zon 1, naturligtvis med egen brygga, max en timmes bussfärd från Stockholm. Sedan började jag inse att drömhuset var HELT utanför min budget.

Istället blev det ett rätt ocharmigt ruckel till 50-talsställe med plastmattor i alla rum i det inre steninga Roslagen, odlingszon 4.

Konstigt nog spelar det ingen som helst roll. Jag kunde inte älska mitt lilla ställe mer än jag gör, precis som det är. Varje gång jag kommer dit blir jag helt lycklig.

Byn där det ligger är urmysig med både fritidsboende och bofasta. På sommarhalvåret ordnar vi en massa aktiviteter, som vinprovning, loppmarknad, sommarfest, utflykter och kräftskiva. I sommar blir det "kulturdag". Tvärs över skogen finns både badsjön och min systers familjs sommarställe. Skogen är full av bär och svamp. Vi köper ägg och kött av bonden Bosse, och fisk av ”fiskarn”.

Min trädgård är rörig och ogräsig, men det ska sakta men säkert förändras. Köket i huset är stort, ljust och trevligt och att sitta framför öppna spisen i vardagsrummet eller i ute pergolan är ren njutning. Plastmattorna ska bort så småningom, men de fungerar faktiskt bra när man har husdjur.

Det allra bästa med mitt lilla ställe är att det är MITT, BARA MITT! Det kanske låter lite egoistiskt, men när man har förlorat hem och trädgårdar p g a skilsmässor så är det väldigt viktigt.

Igår hade jag ett jobb norröver och på vägen tillbaka till stan passade jag på att titta till mitt lilla ställe. Solen sken, det var alldeles lugnt och fåglarna sjöng. Huset hade klarat vintern galant och jag såg årets första fjäril - en citronfjäril.
Ni vet väl vad mumintrollet säger "Varenda en vet ju att om den första fjärilen man ser är gul, så betyder det att sommaren blir glad."


9 kommentarer:

Jessica sa...

Vilken mysig liten stuga du har.

Min första fjäril i år var också en citronfjäril, så dskönt att veta att sommaren blir glad då =)

Mian sa...

Åh så härligt.
Jag när en dröm om ett eget torp - det vore helt underbart.

Livet på den mörka sidan sa...

Eget lanställe är underbart ! Vi tycker också att vårt är finast i världen ( andra tycker att det är ett ruckel )

Fröken Dill sa...

Den här säsongen är det fantastiskt att ha ett speciellt ställe att åka till. Den riktiga "landetpremiären" blir till påsk. Jag kan knappt bärga mig!!!

Många hälsningar från fröken Dill

Nyberg's story sa...

Vad mysigt det låter! Jag har också en dröm om ett alldeles eget sommarställe...någon gång. Jag förlorade ett i en separation för många år sedan så jag vet precis vad du menar.

Fröken Dill sa...

Hej och välkommen hit Linda(?)! Vilken fin blogg DU har. Blev extremt sugen på snygga saker och kläder. Dessutom är ju ostron och champagne är ju bara för gott...

Men just nu är sommarstället, gummistövlar och jord under naglarna prioriterat.

Många hälsningar från fröken Dill

Nyberg's story sa...

Tack, det värmer. Man blir så glad av din blogg, plus att den ger mycket bra inspiration på matfronten. Lycka till med sommarstället!

Hälsar
Linda

Unknown sa...

åååh vad jag längtar efter att åka till landet! Blir kanske en vända i helgen dessvärre bara över dan eftersom jag är så uppbokad helt plötsligt!

Anna sa...

Ditt sommarhus ser alldeles underbart ut! :-) //Anna