torsdag 16 april 2009

Bokcirkel



Min kompis K har startat en bokcirkel. Ett tjejgäng läser samma bok och så träffas vi, äter lite mat, dricker vin och pratar om boken. När vi läste Chimamanda Ngozi Adichies bok ”En halv gul sol” åt vi afrikanskinspirerad mat. (Bortse från att du inte kan uttala författarens namn och att boken är tjock - Läs "En halv gul sol", den är helt fantastisk!!!!)

Om det finns någon speciell mat som passar till Stefan Einhorns bok ”Medmänniskor” vet jag inte men igår bjöd H på väldigt god kyckling med sås och en utmärkt sallad (se nedan). Hemligheten med de saftiga kycklingfiléerna var enligt H att använda stektermometer när de tillagas i ugnen så att det inte blir torrt.
H:s sallad
Bulgur
Sockerärtor
Sparris
Mango
Baby bladspenat
Granatäpple
Vårlök
Gurka
Cocktailtomater
Något kryddgrönt: persilja, gräslök, basilika
Dressing: Rapsolja, Lime, Honung, Salt, Peppar, Basilika: Mixa!
Sås till kycklingen
Turkisk yoghurt, Limejuice+skal, honung, salt, peppar
Till efterätt fick vi rabarberpaj med vanlijsås. Vilken härligt vårfräsch middag!

Vi gillade Stefan Einhorns bok, även om den var snudd på lite väl ”enkel”. Boken består av ett antal korta noveller som kommenteras av författaren. Temat, medmänsklighet, känns verkligen angeläget. Jag blev också väldigt sugen på att läsa Stefan Einhorns första bok ”Konsten att vara snäll”. Någon som läst den och tycker något? Någon som har ett boktips till vår bokcirkel?


3 kommentarer:

Annika sa...

Åh, vad jag blir avundsjuk! Jag slängde till och med ut min längtan på Facebook igår, jag drömmer om precis en sådan bokcirkel som den du beskriver. det låter så trevligt - var rädd om den!
Jag kan rekommendera Helena Henchens "I skuggan av et brott", som finns i pocket. Min bästa läsupplevelse förra året! Hennes senaste, "HOn älskade" har inte kommit uit i pocket ännu (men snart).

Fröken Dill sa...

Tack Annika för bra boktips! Jag läser väldigt mycket, särskilt i vissa perioder. Allt från deckare till klassiker och ibland något lite svårare (nåja...). Helt otroligt med en bokcirkel där någon ANNAN dessutom fixar. Lyx!
Förresten, apropå kultur, jag brukar få erbjudanden på biljetter till Stadsteatern och Dramaten av min faster ibland. (Hon är ett sånt där "ombud".) Just nu är det kanske inte säsong, men nästa gång jag får något är du kanske intresserad? (Oftast kan man få med sig J, men det är rätt motvilligt...)

Massa fredagshälsningar från fröken Dill

Annika sa...

Jag är definitivt intresserad! Kollamed mig nästa gång, det ore jättekul att ses på tu man hand. Trevlig helg!