tisdag 30 september 2008

Frysförbud


J retar alltid mig för min frys. Du gör bara insättningar, inga uttag, säger han. Längst därinne finns säkert kvar någon gammal mat från förra seklet. Det är lite överdrivet, men kanske ligger en viss sanning i det... Jag har inte riktigt vågat se efter. Nu råder i alla fall "frysförbud" och vi ska försöka äta upp det som finns infryst.

I helgen åt vi följaktligen lyxiga löjromstoast (ett extra paket nyårslöjrom) och grillade majskolvar. Igår hade jag tänkt mig att vi skulle äta portionslax, spenat och en vinsås på den där skvätten vitt vin som hamnat i frysen. Till min stora förvåning hittade jag inte spenaten. Möjligen har den ätits upp av det stora frysskåpsmonstret? Istället panerades laxen med svarta och vita sesamfrön efter det här tipset och serverades med sushiris. (Koka 2 dl ris enl instruktioner på förpackningen, blanda med 1/2 del risvinäger och 1 tsk mirinvin i vilket du löst 1/4 dl socker och salt efter smak.) J letade vidare längre in i både skåp och frys och gjorde fynd i form av sjögräsblad, crabsticks och räkor. Dessa förvandlades tillsammans med en del av riset till maki-rullar. Obligatoriska tillbehör var förstås soya, wasabi och gari-ingefära.

Inga kommentarer: