måndag 15 september 2008

Självplock, krabba och trattkantareller


Har haft en härlig helg med mycket matupplevelser. Självplock av majs, palsternacka, fänkål, kronärtskocka och bönor i solnedgångsljus är inte så dumt. Jag skulle egentligen bara köpa blomlökar hos Bosse Rappne, men vem kan motstå självplock?

Fredagskvällen firades med krabba, rostat bröd, hovmästarsås och ett helt underbart vitt vin som vi inte provat förut. Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc var verkligen en upplevelse! Snustorr, smakrik och spännande! Väl värd sin dryga hundralapp framför den sprakande brasan i mitt lilla sommarhus.

J är inte så mycket för att plocka svamp så jag fick ta en egen tur till skogen. Eftersom mitt lokalsinne inte är att lita på måste jag hålla mig nära kända stigar, men det gjorde inte så mycket för just där verkade trattkantarellerna trivas bra. När jag kom hem till stugan stod J och lagade lunch. Han hade grillat bröd och detta serverades med en basilikatät tomatkompott och stekt kycklinglårfilé fylld med chèvre och salamiskvior.

Vi hann äta en del annat gott också i helgen och dessutom titta på en drömlägenhet (tyvärr för dyr) och avnjuta ett glas vitt vin i mitt i höstblomsterprakten på Vintervikens trädgårdar.

Inga kommentarer: