tisdag 9 februari 2016

Ölfunderingar och sommarminnen från förr


I höstas var jag och en kollega på Ölmässan. Jag är ju mer av en vindrickare, varför mässan inte var ett evenemang jag skulle besökt spontant, men nu var vi inbjudna av en leverantör och passade såklart på.

Mässan visade sig vara riktigt kul. Massor med folk och bra stämning. Oj, vad många småbryggerier det finns i Sverige nu där riktiga entusiaster brygger väldigt spännande och goda öler!

Råvarorna är väl ännu så länge oftast importerade, men de kan ju odlas i vårt land och de som jobbar med öltillverkning på microbryggerierna verkar tycka att de har världens roligaste jobb. Om de kan tjäna pengar på det blir jag glad. Och om öl kan bryggas på platser där det inte finns så många andra arbetsplatser blir jag också glad.

J och jag hade ju redan upptäckt Nya Carnegie-bryggeriets goda öler och de från Skebo bruksbryggeri nära min stuga i Roslagen. En bland många upptäckter på mässan var att det numera också bryggs öl på min barndoms sommarö - Adelsö i Mälaren.

Det var några år sedan sedan mina föräldrar sålde sommarhuset, men åh vad kul det var att få uppdateringar från ön av Adelsö-öl-leverantörerna! Jag trodde att jag hade glömt, men det behövdes inte många minuters prat för att minnen av miljöer och människor skulle komma tillbaka. Inget är ju som barndomens och tonårens somrar...

Själva bryggeriet delar tydligen lokal med lanthandeln på Adelsö, dit man som barn gärna cyklade och köpte glass.

Ölerna från Adelsö kom i supersnygga flaskor och de föll mig verkligen i smaken. Lite osäker var jag på om dryckerna skulle smaka lika gott nästa gång jag testade, men nu har J och jag haft ärenden runt Bromma Blocks ett par lördagar och då passat på att köpa med oss några flaskor av de olika Adelsö-ölerna. Min favorit är Red House Ale som färgats härligt röd med rödbeta. Rotsaken ger bara aningen smak, för övrigt gillar jag ölet eftersom det inte är alltför beskt, men ändå har intressant smak och exemplariskt lite kolsyra.

Framöver kommer jag att försöka enbart köpa svenska öler från mindre bryggerier. De är inte mycket dyrare men mer omväxlande och köper man dem hoppas jag att man stödjer entusiasterna bakom tillverkningen.

Synd att svensk vintillverkning inte kommit lika långt.

Inga kommentarer: