måndag 29 februari 2016

Norska sjukhuscafeterians sallad


Dagens lunchsallad är inspirerad av en studieresa till Oslo som jag gjorde för några veckor sedan. Det är nog den absolut minst kulinariska resa jag någonsin gjort. (Men SJ hade prisvärt vin i bistron på vägen dit, vilket jag och kollegorna tyckte var härligt. Fem timmar i "baren" med trevliga arbetskompisar - toppenkul.)

Det enda goda jag åt under resan var en snabbt ihoprafsad sallad från en sjukhuscafeteria. "Skynda er, bussen går snart, köp något att ta med!" Jag fick med mig vad jag tyckte var en verkligt konstig salladsbladning - bönor, sallad, tomat, lök, ägg och tacosås. Konstigt nog visade sig salladen vara riktigt, riktigt god. Det milda, mättande ägget, de kryddiga bönorna, den heta såsen. Inte alls dumt!

Därför består dagens lunchsallad av följande lager: några svarta oliver och marinerade kidneybönor med olja, limejuice, tacokryddor och hackad lök, nättkokt ägg, tomater sprinklade med lite färsk koriander, gurka, rädisor, blandad sallad och ärtskott.

Som tillbehör har jag tagit med het tacosås och gräddfil.

Inga kommentarer: