fredag 26 februari 2016

Fredagslunchsallad med yoghurt-mynta-dressing

Salladsburken på tapetprover för sovrummet

Igår åkte vi till IKEA efter jobbet och när vi kom tillbaka med bilen till garaget som ligger några kvarter hemifrån insåg vi att det passade alldeles utmärkt med middag på den indiska restaurangen som vi ändå går förbi.

Jag fick min favvo Kungsräkor Karai och den var som vanligt illstark och jättegod. Som vanligt blev man också så mätt att man rullade hem efter maten. Tur att det är nedförsbacke!

Jag trodde aldrig att jag skulle vilja äta mer, men eftersom man inte är född till orm kommer hungern såklart tillbaka ganska snabbt. Min lunchsallad idag är klart inspirerad av den väldigt goda yoghurt-myntasalladsdressingen man får på indiska restaurangen.

Receptet är för en större sats som går att köra i en mixer. Jag gjorde bara någon knapp deciliter och hackade/rev ingredienserna och rörde ihop.


Indisk yoghurt-myntadressing

1 tsk salt
1/2 tsk honung
1 vitlöksklyfta
1 kruka färsk mynta
1 kruka färsk koriander
1 msk pressad lime
1/2 grön chili
1 1/2 dl tjock yoghurt

Mixa alla ingredienser!



Bottenlagret var dressingen med lite tillagat kycklingkött i tärningar. Lagret över är tärnad gurka följt av morotsbitar, mungbönsgroddar, tärnad mango med hackad koriander, bondbönor, tomat, hackad rödlök, krispig sallad och ärtskott.

Hoppas bondbönorna är lika goda som de ser ut. En verklig favorit bland grönsaker. Dessa var köpta, men jag måste börja odla mer av dessa godingar så att det räcker till ett gäng att ha på lut i frysen också. Inför säsongen 2016 har jag beställt frön av högavkastande sorten "Jubilee Hysor". Ååååh, vad jag längtar till odlingssäsongen!

Inga kommentarer: