onsdag 17 februari 2016

Odling hela året


Har ni testat att odla "microgreens"? Det är små gröna blad av olika slag som kan odlas i fönsterkarmen hela året. Smörgåskrasse, solrosskott och ärtskott har jag såklart testat tidigare, men när jag ändå beställde fröer från England häromveckan föll jag för ett paket med 5 olika blad att odla som "Microgreens".

Sorterna var:  röd basilika, broccoli, rucola, rödstammad rädisa och asiatiska senapsblad.

Jag planterade i ett tunt lager jord, sprayade på rejält med vatten med blomspruta och sedan tog det bara någon dag innan alla sorter grodde. Brickan är inte helt optimal, den borde haft lägre kanter, men den passar precis under en liten energisnål LED-växtbelysning som jag har. Nu väntar jag med spänning på att bladen ska komma upp i lagom ätstorlek.

Jag hoppas de blir fina och goda att strö över diverse rätter och odlingen av miniblad känns hoppfull så här års då odling av annat ätbart har paus.


Uppdaterat: Och fort går det, så här ser lådan ut efter 3 dagar!:


2 kommentarer:

Mian sa...

Fin låda också. Var har du köpt den?

Fröken Dill sa...

Det kom med när jag köpte belysningen. Eco Herb har jag för mig att den hette. http://www.frkdill.blogspot.se/2014/02/det-vaxer-och-gror.html