tisdag 16 februari 2016

Fröer, fröer


Nu har de flesta av fröerna som jag beställt för årets odlingssäsong kommit. Spännande!

Paprikan "Lipstick" är redan sådd och två små miniplantor har tittat upp. Jag har testat lite olika paprikasorter genom åren, men "Lipstick" är den som verkar fungera bäst att odla i hink utomhus på min soliga terrass på landet. Avkastningen blir inte stor, men de små röda spetspaprikorna har en smak och krispighet som vida överträffar något man kan köpa. Chilifröer av tre olika sorter och physalis är också sådda, men om de tänker gro återstår att se. De fröna hade några år på nacken, vilket brukar fungera, men såklart är lite osäkert. Några kronärtskocksplantor som jag egentligen inte kommer att ha plats för i min till ytan begränsade köksträdgård har just tittat upp ur jorden.

Annars är det väntan och åter väntan som gäller för de flesta av mina nyköpta fröer. Kanske sår jag tomater om någon eller några veckor, men egentligen är det lite för tidigt när man inte har tillgång till växthus.

Äntligen har jag nu plats i frysen för mina nya fräscha fröer. Förvarade i lufttät påse tillsammans med torkmedel upplever jag att fröers grobarhet bibehålls väldigt mycket bättre än om de förvaras i rumstemperatur. Som torkmedel använder jag refillerpåsar som man egentligen ska ha till "Torrbollen". Allra bäst är att låta originalpåsarna vara kvar i frysen och med torra fingrar enbart ta fram just de fröer man behöver. Det här är extra viktigt om man odlar som mig, på liten yta och nästan aldrig tömmer fröpåsarna på en gång.

Jag ruvar på mitt frölager som en drake på en guldskatt. Om J säger att frysutrymmet behövs till mat kommer jag att protestera...



Inga kommentarer: