onsdag 5 maj 2010

Vår med lite, lite höst


Under nässelsäsong vill jag äta de goda primörerna nästan varje dag. En rätt som är väl värd en återbloggning är nässelgnocci! Lite pyssel att göra, men väl värt besväret.

I år åt vi de goda gnoccisarna med en mustig tomatsås à la J, med gul lök, en skvätt röd balsamvinäger och en gnutta muscavadosocker. Jag gjorde ett fynd i frysen - ett paket rödgul trumpetsvamp från i höstas. Svamparna tinades och knaperstektes i smör med salt och peppar. Tillsammans med riven parmesan blev den en perfekt topping till nässelgnoccis i tomatsås.

Rätten fotades i kvällens enda solstrålar. Grannens katt undrade om det var något intressant, men insåg snabbt att det rörde sig om mat för människor.

5 kommentarer:

Alma Mater sa...

Låter så gott!
Själv är jag less på att alla nässelställen runt där jag bor är i hundtoalettstråk!
Skulle gärna plocka men är tvungen att leta något ställe ute i skogen. Nässelgnocci får bli nästa plan när jag hittat o-urinerade nässlor!

Ha det bra!
/Lena

tina sa...

Nässelgnocci stod på att-göra-listan förra våren. Tack för påminnelsen, i år ska jag se till att det blir av! :-)

Emma sa...

Maten ser god ut men jag måste erkänna att mina ögon fastnar på tallriken. Så vacker!
Jag är helt galen i turkos!

lina sa...

Ja, det låter onekligen mycket mycket gott!!!

Fröken Dill sa...

Lena; trist, men nässlor finns ju på rätt många ställen!
Tina; kul! och dina plättar var fantastiska. Nästan så att nässelsäsongen är för kort i vår...
Emma; ingen höjdarkvalitet på dessa tallrikar, tyvärr, men jag föll för färgen.
lina; absolut värt att testa och de blir goda med spenat också!
Hälsar fröken Dill