söndag 17 februari 2019

Fina fisken - i Göteborg








Jag behövde jobba en fredag i Göteborg. På kvällen kom J ner med tåget så att vi kunde gå ut och äta för att sedan övernatta på hotell Eggers, ett anrikt, gammaldags hotell som ligger precis bredvid centralstationen.

Grejen med Göteborg är, förutom att det är en trevlig stad, att fisk och skaldjur är något helt annat här jämfört med i Stockholm. Man kan beställa den enklaste bricklunch och räkna med att fisken smakar gudomligt. Min enda förklaring är att man sätter en ära i att kunna sin fisk och att den alltid är pinfärsk.

Vi ville äta middag på något mysigt, osnobbigt ställe och föll för Sjöbaren i Haga. Det var helt rätt val. Vi fick ett fint barbord med utsikt genom fönstret mot söt gata med fina landshövdingehus.

J smaskade på silltallrik till förrätt medan jag åt en väldigt god tartar med röding som var lättrökt och kombinerad med en massa goda äppelbitar och pepparrotscrème. Till huvudrätt tog J sotad röding med pilgrimsmusslor, kål och sandefjordssås. Jag åt en fullständigt suverän bakad rödtunga med variation på rotselleri och cidersmörsås. Maten var hur god som helst. Fisken fick ens ögon att tåras av glädje och såserna var så goda att man ville slicka tallriken.

På lördagsmorgonen avnjöt vi hotellfrukost i Eggers vackra matsal. Det fanns mycket att välja på och extra gott var det spröda hembakade fröknäcket och en fullständigt suverän avokadoröra. Det fanns många goda sorters bröd, bra pålägg, fin frukt och krispig bacon, men äggröran var lite för stabbig för min smak. Och snobbig som jag är, juicemässigt, hade jag önskat mig något färskpressat, helst blond grapefruksjuice. Men i stort var det en jättebra hotellfrukost i vacker miljö.

Förmiddagen i Göteborg ägnades åt shopping i diverse köksaffärer, besök på saluhallen och såklart Feskekörka. Smart nog hade vi en kylväska och vi handlade med oss en hel liten piggvar, krabbklor och råa havskräftstjärtar hem. Planen var att vi skulle hinna äta fisksoppa också, men vi var alldeles för mätta från hotellfrukosten så den får lagas hemma istället.

Tåget tog oss hem i lugn och ro, förutom att isen i kylväskan på bagagehyllan började smälta och iskallt vatten droppade ner i nacken på J.

På kvällen lagade vi piggvaren. Med sån här fin fisk ska man absolut inte krångla till det. Mörka sidan upp, in i 110 graders ugn tills innertemperatur 52 grader. Servera med flingsalt, citron, brynt smör, pepparrot, pressad potatis och grönsallad - himmelriket igen!

Inga kommentarer: