söndag 20 april 2014

Påsklunch i växthuset och nya påskköttbullar


Igår åt vi en väldigt god påsklunch i syrrans växthus. Via sina hönskontakter hade syrran fått tag i byägg av alla möjliga färger. Jag valde ett blågrönt, extra stort, J fick ett grönt och min mamma hade paxat det som var ljusbrunt med småprickigt mönster i mörkare brunt. Ägg från hönor som får gå fritt och plocka mask får knallgul gula och smakar otroligt gott.

Vi hade flera sorters sill, varav dyr-ICAs egengjorda Brantevikssill var godast. Min egen klassiska inläggningslag var god, men jag kommer aldrig mer att köpa 5-minutersstill, fy vilken sladdrig konsistens!

Jag hade gravat lax, J hade gjort egen gravlaxsås och kallrökt lax  med pepparrotcrème fraiche. Vi har förvarat vår egen pepparrot i en påse i kylen i månader. Otroligt hållbar och lika god och stark som när den grävdes upp!

Vi hade tunt hårt tunnbröd, prinskorv och små tyska fläskkorvar med örtig kryddning, skivor av kall lammstek med ramslökssmör, tryffelsalami, sparris med parmesanost, urfina tomater i sallad med mozzarella från Rom (syrran) och riven basilika.


Det mesta på påskbordet finns med tidigare i bloggen, eller så kräver det inga egentliga recept, men jag måste tipsa er om de absolut godaste köttbullarna som J och jag gjort hittills! Att det blir stor skillnad om man maler sin egen färs (eller övertalar affären att fixa helt nymald), det visste vi sedan tidigare, men i våra påskköttbullar blev kryddningen/smaksättningen också helt perfekt, det var nästan så att jag ville äta upp smeten. Soltorkade tomater och örtkryddor, i det här fallet timjan fungerar ju alltid bra till köttfärs och påsköl, eller annan mörkare, lite sötare öl visade sig ta fram smaken av brynt smör på ett väldigt gott sätt.


Påskköttbullar, en stor sats som (kanske) räcker även till några i frysen

400 g fläskkarré (alternativt nymald fläskfärs)
800 g högrev (alternativt nymald oxfärs)
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 liten burk soltorkade tomater
1 dl ströbröd
1 dl mjölk
1,5 dl påsköl
1 kruka färsk eller 1 tsk torkad timjan
salt och svartpeppar
rejält med smör att steka i


Blötlägg ströbrödet i mjölk och öl.

Skär köttet i bitar och mal på köttkvarnens fina skiva. Ta upp de soltorkade tomaterna ur oljan och mal även dessa.

Skala och hacka lök och vitlök mycket fint med vass kniv. (Lök blir beskt om den hackas med slö kniv eller körs genom köttkvarn.)

Blanda alla ingredienser till smeten. Krydda! Stek en liten provbiff för att stämma av kryddningen.

Stek köttbullarna i omgångar i smör.

5 kommentarer:

Ormen sa...

En liten burk soltorkade tomater....?
Ca 1, 2 eller 3 dl?

Fröken Dill sa...

Bra fråga! Det var en burk med ca 2 dl, en sån där liten "vanlig" från Zeta.

Remsan sa...

Låter som en fin påsk. Och mycket god. Jag är riktigt sugen på att skaffa egna höns. Både mysigt och gott med egna ägg.

Malin sa...

Låter som en trevlig påsk!
Jag är som du förstår otroligt nöjd med att ha egna hönor med olikfärgade ägg bla gröna, blå, bruna och beiga... Stolt som en öööh tupp.
Lustigt- jag gjorde löksill av en fem minuterssill i påsk och den blev så himla god - fast och fin! Min man hade köpt den av misstag så jag var grymt skeptisk (mot sillen alltså) - men kokade förstås egen lag. Ojämn kvalitet alltså - bra att komma ihåg.
Låter som goda köttbullar - jag är väl ensam i världen att inte vara tokig i soltorkade tomater... Men jag gillar semitorra...
Sköt om dig!
Malin

Fröken Dill sa...

Remsan, om jag bodde permanent på landet skulle jag absolut ha höns. Som det är nu försöker jag övertala en arbetskompis som har höns att få köpa in mig på ett hörn - typ "fodervärd" med betalning i ägg".
Malin; Egna hönor - jag är svårt avundsjuk! Skönt att höra om sillen också, jag kände mig som en idiot som köpt fel, men då kunde det alltså blivit bra...