fredag 2 augusti 2013

Små zuccinibiffar med texmexsmak


När zuccinisäsongen kommer igång får man nästan FÖR mycket skörd.

Jag är ständigt på jakt efter vegetariska rätter som är så goda att man inte saknar kött eller fisk. Förra året lagade min syrra små zuccinibiffar som blev väldigt lyckade. Jag har jobbat vidare med idéen och favoritvarianten är med texmexsmaker.

En tomatsalsa hör såklart till. Hackade tomater, hackad rödlök, färsk koriander, lite hackad inlagd jalapeno, vitlök, salt, peppar, pressad lime och lite olivolja blir gott.

På jobbet fick jag tipset att majskorn, från burk eller frysta, blir en bra bas i en röra om man rostar dem ganska hårt i en stekpanna. Jag testade och mixade de stekta kornen med lite crème fraiche, pressad lime, vitlök, chipotlepasta, salt och peppar. Det blev väldigt lyckat.


Små zucchinibiffar

1/2 kg zucchini
1 burk kikärtor
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1 näve hasselnötter
Spiskummin
1/2 chilifrukt
salt och svartpeppar
smakneutral rapsolja

Riv zucchinin grovt. Strö på salt och låt stå 30 minuter. Krama ur vätskan.

Mixa kikärtor med ägg. Finhacka lök, riv vitlök, finhacka chili. Blanda samman riven zucchini, de mixade kikärtorna, lök, vitlök och chili.

Grovhacka och rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt även spiskummin rosta med en liten stund. Rör ner i smeten, salta och peppra.

Stek små biffar i olja. Bäst håller de ihop om man inte har alltför varm stekpanna.

Servera zucchinibiffarna med sallad, salsa och gräddfil.

Inga kommentarer: