lördag 3 augusti 2013

Sådd!


Pluggplantor på tillväxt under insektsnät

Nu är inte bara tid för skörd utan definitivt också för sådd! I min köksträdgård odlar jag med en metod som brukar kallas "kvadratodling" och efter skörd gapar nu en del rutor tomma. Många köksväxter blir allra bäst om de sås på sensommaren. Vissa gillar lite svalare väder, vissa är s k kortdagarsväxter och går bara upp i blom om man sår dem tidigare på säsongen.

Asiatiska bladgrönsaker - pak choi, kailan, choi sum, komatsuna, mizuna och allt vad de heter blir allra bäst om de sås nu. I mina trädgårdsland har jag alltför gott om skadedjur som bara älskar kålväxter så asiaterna sår jag som pluggplantor som förvaras under väv med nogrann bevakning på terrassen. När plantorna växt till så att de står emot skadegörarna lite bättre planteras de ut i odlingarna.

Cikoriasläktingar - rosésallad, endivblad och frissésallad är också perfekta att så nu.

Rättikor, både daikoner som liknar stora vita rädisor och andra sorter med rött eller svart skal, ska sås sent. De senare ska dessutom kunna lagras bra.

Spenat kan man försöka sig på en till omgång av. Min blev inte bra i våras så jag försöker igen.

Det är definitivt dags att så en ny omgång av dillen. Den som såddes i våras har bildat kronor till kräftorna.

Låga sockerärtor ska man inte vara rädd för att försöka sig på. Jag har sått sådana så sent som i slutet av augusti och fått fin skörd.

En ny omgång rädisor kan det vara läge för.

Sallat kan också sås, men fröna gror inte gärna när det är för varmt. Häll dem i ett glas, slå på vatten och ställ i kylskåp några dagar. Vid sådden kan man också testa att vattna med iskallt vatten.

Machesallat eller vintersallat som den också kallas är som namnet antyder perfekt för sen sådd. Underbar nötig smak!

Koriander brukar också bli fin sådd sent på säsongen.

Glöm inte att gödsla innan du sår! Jag brukar gräva ner lite pelleterad hönsgödsel. Så fort plantorna tittar upp täcker jag jorden runt med gräsklipp.


Nedan listar jag några av de sorter jag sår så här års.

Asiater
Komatsuna "Green Boy"
Komatsuna "Te-suto F1"
Salladssenap "Oriental Ruby Streaks" - flikiga röda blad
Choy sum - "blommande pak choi"
Pak choi "Amur"- en röd, snygg variant
Pak choi  "Colour & Crunch F1" - en bra blandning med olika pak choier
Kailaan
Mizuna "Purple" - flikig med lila stammar och lila/mörkgröna blad
Salladssenap "Mustard red giant" - superfavorit, frön som är över 10 år gamla och vartenda ett gror!

Cikoriasläktingar
Rosésallad "Palla Rossa" - snygga små huvuden
Plockromanesco "Valfiorita" - extremt pålitlig
Radicchiomix "Misticanza di Radicchi"
Endivmix "Misticanza di individe e scarole"

Rättikor
Daikon "April cross" - lång vit rot
"China Rose" - rosa kött, rosa skal
"Kulata Cerna" - svart skal, vitt kött

Rädisor
French breakfast 2 och 4 (har aldrig fattat skillnaden) - avlång röd med vit tipp
Amethyst - en rund lila variant
Hilds blauer - en avlång blå(!) variant, tydligen vanligt tilltugg till öl i Tyskland
Istapp - lång vit, en del odlar den också för de delikata fröbaljornas skull
Ravanello - rund röd med vit tipp

Inga kommentarer: