lördag 3 augusti 2013

Salade niçoise i sommarvärmen


Idag har vi årets värmerekord här i byn. Man orkar inte göra många knop. Det enda ställe i stugan som är svalt är gästrummet mot norr. Jag tog med mig datorn hit in för att kunna blogga med en någorlunda fungerande hjärna.

Suget efter mat är inte rekordstort i värmen. En krispig sallad med hemodlade grönsaker kan däremot fungera. Jag gillar Salade niçoise. Recept finns här. Ägg, en burk svarta oliver, en burk tonfisk och en med musslor, alla grönsaker kommer från trädgården.

Den här gången blandade jag också några av mina spännande, lite ovanliga bladgrönsaker i salladen. Mer om dem senare. Nu ska vi gå och bada!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så gott det där ser ut, äggen ser helt perfekta ut!

Fröken Dill sa...

De var så perfekt lättkokta att de knappt gick att skala. Hellre lite trasiga, med härligt rinnig gula...