lördag 10 augusti 2013

Squashlycka!



Grönsaksodling och matlagning gör mig verkligen lycklig. En annan bra sak är facebook-gruppen Köksträdgården där man får ovärderliga tips. Jag använder annars "ansiktsboken" ytterst sparsamt, men ett nätverk för oss som odlar ätbart är ju helt oemotståndligt.

Jag har länge velat testa "Sigyns squashsoppa", ett tips från Köksträdgården, men vädret har varit lite för somrigt för en varm soppa. Häromdagen när det blev regn och jag dessutom hade en stor nyskördad gourmetsquash av sorten "Costata Romanesco" slog jag till. Ändrade lite i receptet efter tycke och smak och vad som fanns hemma och blev belönad med en av de godaste soppor jag någonsin ätit. Tack snälla Sigyn, du är ett geni! Här är en länk till Tyra som publicerat Sigyns originalrecept på sin blogg.


Sigyns squashsoppa på fröken Dills sätt

5 stora tomater
1 squash
2 röda lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
5 dl god kycklingbuljong (koncentrat + vatten)
1 dl grädde
50 g philadelphiaost
pressad citron
svarta oliver
finhackad dill
grön tabasco (min nya favorit, mycket smak inte så stark) och röd tabasco (hetta)
salt och svartpeppar

Skålla tomaterna och ta bort skalen. Skär i klyftor.

Skiva squash och dela skivorna i fyra bitar. Skala och klyfta löken och hacka vitlöken. Bryn squash, lök och vitlök i olivolja på ganska hög värme. Det ska få lite färg, men inte mjukna helt.

Blanda i buljong och tomatklyftor. Koka, men inte för länge, ca 10 minuter.

Rör ner ost, grädde och pressad citron. Smaka av med tabasco, salt och peppar. Låt allt bli varmt. Strö över dillen och blanda i oliverna.

7 kommentarer:

Martina sa...

Tack för tipset om fb-gruppen, den kände jag inte till! Har gått med ;-)

Fröken Dill sa...

KUUUL!

Charlotta Ljungblad sa...

Låter ju alldeles ljuvligt! Jag var inte speciellt förtjust i squash när jag var liten men de senaste åren har det fullkomligt exploderat, haha. Älskart!

Tina sa...

Jag har två zucchinisoppor jag växlar mellan, nu tror jag att jag kan få en till. Det är ljuvligt med mat som växer som ogräs!

Fröken Dill sa...

Charlotta; då måste du testa soppan!
Tina; tänk att något som egentligen smakar lite menlöst kan bli så gott!

Postgårdsromantik sa...

Ser suveränt gott ut. Själv har jag gått och irriterat mig över att ingen squash har dykt upp i våra odlingar, pumpablommor ja, men ingen squash...Häromdagen fann jag fröpaketen i köksskåpet . det lär ska underlätta om man planterar dem har jag hört...//Lena

Fröken Dill sa...

Lena; Typiskt, men så kan det gå. Själv har jag en tvärtomhistoria: Saknade mina gula tefatssquashar när utplanteringen var klar. Tänkte att de kanske inte klarat sig, men se, någon månad senare kom gula squashkart på en planta som jag satt som gurka i gurklandet... Squash och gurka är rätt lika som unga plantor!