torsdag 29 augusti 2013

Karl Johan från Umeå



I veckan var jag och en kollega i Umeå för att titta på en skola som ska byggas om och byggas till.

På väg mellan skolan och Umeå-kontoret hittade jag några fina Karl Johan-svampar. Extra kul i år när svampen lyser med sin frånvaro i knastertorra Roslagen.

De tittade lite konstigt på mig i säkerhetskontrollen på flygplatsen, men svamparna räknades inte som "mer än 100 ml vätska" och säkerhetspersonalen kom väl inte på hur jag skulle kunna hota någon med den på annat sätt så jag fick ta mina Karl Johan-svampar med mig.

Karl Johan är verkligt enkel att torka. Bara att skära i tunna skivor och låta ligga luftigt på galler i några dagar. Aromen samlas och torkad Karl Johan håller sig fin och smakrik i många år!

2 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

"..räknades inte som mer än 100 ml vätska..." Hehe- Ja då är det ju bara att passera! Jag är urusel på svampplockning. Dels kan jag inga svampsorter - enda gången jag känner igen en Karl-Johan har den hunnit bli kraftigt maskäten...Sedan har jag inget, absolut inget lokalsinne - detta gör att allt innanför yttersta vägrenen känns som rena rama svårforcerade urskogen...

Fröken Dill sa...

Nej, det där med lokalsinnet ÄR ett problem. Jag har hittat några säkra tydliga svampstigar på landet. Håller mig till dem, annars går jag ofelbart vilse. En gång skulle jag gå från min by ca 100 m genom skogen till en myr som inte alls ligger långt bort. Jag lyckades ändå komma vilse och virrade runt i cirklar i skogen som verkligen inte alls är stor...