tisdag 9 juli 2013

Sommarmat i värmen



Byn bjuder på sommarvärme. J har kommit på ett sätt att spänna upp ett segel över terrassen så att vi får mer skugga. Vid lunchtid heta dagar behövs det verkligen.

Den riktiga tokhungern lyser med sin frånvaro, men man längtar desto mer efter något svalkande.

J lagar en enkel vattenmelonsallad och jag raidade syrrans kokböcker och hittade inspiration till en iskall gurksoppa. Fick dessutom en gurka från syrrans växthus.


Vattenmelonsallad, 2 stora portioner

1 kg vattenmelon med skal
1 paket god fetaost (fårost)
svarta oliver (om du har, vi hittade inte våra förrän senare, bakom sockret...)
1 rödlök
hackad färsk basilika och grönmynta
dressing: 2/3 olivolja,1/3 rödvinsvinäger, 1/2 tsk flytande honung, salt och nymald svartpeppar

Tärna melon och fetaost. Skala och strimla rödlök. Rör ihop ingredienserna till dressingen och häll över de andra ingredienserna.


Iskyld gurksoppa med räkor och avokado, 2 port

1/2 liter kall grönsaks- eller kycklingbuljong med rätt kraftig smak
1 gurka
1/2 röd chilifrukt
1 mindre vitlöksklyfta
hackad dill
saft av 1/2 lime
salt och peppar

färska räkor
1 avokado

Mixa en del av buljongen med grovhackad gurka (vill man vara kinkig kan man skala och ta bort kärnhuset), hackad chili, dill och vitlök. Späd med resten av buljongen. Smaka av med salt, peppar och pressad lime.

Servera med skalade räkor och skivad avokado.


4 kommentarer:

Anna/gourmetgarage.dk sa...

Vilken god och fräsch sallad! :-) Då vet jag vad jag ska göra med vattenmelonen som jag köpt!

Mårtenssons kök sa...

Härligt med all färgglad sommarmat, bara att passa på och njuta så mycket det bara går!

Unknown sa...

Hejsan!
håller på att googla kalljästa portionsbröd och såg ditt inlägg som du svarat på för några år sedan. Se din text som du svarade då nedan....det är inte så att man skulle kunna få receptet???
min mail är susanne.osterlind@hotmail.com



Fröken Dill says:
February 22, 2010 at 3:53 pm
Frallorna ser toppen ut, vilken lyxmorgon! Ett av de få bröd jag kan baka är en annan variant av kalljästa portionsbröd. Receptet har jag fått av en kompis som tidigare hade ett kafé. De hade otroligt goda mackor med hembakat bröd och olika röror!
Hälsar fröken Dill

Ha det gott//Susanne

Fröken Dill sa...

Anna; låter gott! Nu blev jag suger på vattenmelon igen.

Mårtenssons; kort men underbar är den svenska sommaren...

Susanne; här är receptet på frallorna:
http://www.frkdill.blogspot.se/2009/09/mera-brod.html
Använd dinkelsikt, det blir godast!

Hälsar fröken Dill