onsdag 17 juli 2013

Matäventyr på Gotland



Folhammars
Folhammars
Sallad med lammrostbiff på Smakrike

Pulled pork på Smakrike

Leva - morotssoppa

Leva - hälsodrinkar

Tillsammans med vår bil Mimmi och tog vi båten till Gotland. Hos min kompis M på Sudret finns verkligen sommaren! Sedan vi var här senast för ett par år sedan har M:s fina egenbygda hus fått  en stor vacker träaltan, en blommande trädgård, örtagård och köksträdgård. Skönheten, lugnet och den fina utsikten över fält och kohagar är densamma.

På matön Gotland vill man verkligen njuta av allt det goda. Vi besökte alla de gamla favoritställena och hittade några nya. Principen med lunch/fika ute och middag hemma visade sig fungera utmärkt.

Med fina råvaror blev den hemlagade maten god utan särskilt tillkrånglade recept. Vi grillade stora hängmörade entrecoter som avnjöts med hemslagen bea, M:s egen nypotatis och tomatsalsa. Färsk abborrfilé stektes och åts med skirat smör med hackade sardeller, färska kokta rödbetor som tärnats, kapris och citron. Dillslungad nypotatis till såklart. Salladerna till maten var också sååå goda, med härliga grönsaker från Sudret och hemodlade örtkryddor i dressingen.

Bästa desserten så här års är min enkla jordgubbssorbet. Recept behövs knappt. Mixa en kartong rensade och sköljda jordgubbar. Söta med socker så att det smakar snudd på lite för sött. (När man fryser sorbeten kommer upplevelsen av sötma dämpas.) Frys jordgubbsmixet minst någon timme. Vispa tre äggvitor till hårt skum. Mixa jordgubbsblandningen med äggviteskummet och frys minst en timme till.

På vägen till Sudret hade vi besökt Visby Ost och köpt några dyra, men extremt goda ostar från Stafva mejeri. Jag har smakat Stafva blå tidigare, men frågan är om den inte var ännu bättre nu.

Från M for vi till en lammgård, Olsvennes i Näs, och köpte spännande rökta lammkorvar, perfekta som tilltugg till ölen, och fin lammfärs. J hade nämligen hittat ett intressant recept på lammfärsbullar med signatur Rune Kalf Hansen. Längst ner i det här inlägget kan ni se hur han lagade dem.


En favorit som vi alltid besöker på Sudret är prästgårdscaféet i Vamlingbo. Otroligt goda bakverk, bland annat den absolut godaste morotskakan jag smakat, i fantastisk trädgårdsmiljö med prunkande, doftande rosor och grönsaker. Vi hade redan ätit lunch, men nyrökt flundra med pepparrotkräm och en sallad med jordgubbar, kallrökt skinka och mozzarellaost lockade från menyn.

Körsbärsgården är en annan måste-Sudret-favorit och här åt jag en körsbärsmandelkaka som var helt fantastisk. Snälla ge mig receptet! Det var någonting nästan åt maränghållet och körsbär passar så bra till lätta bittermandeltoner. Den fina nya konsthallen och helt underbara trädgården, med ätbart och blommande i kombination, är annat som lockar på Körsbärsträdgården. Tyvärr hade de ingen plantförsäljning i år. I min Roslags-trädgård prunkar sedan tidigare "Signes" rabarber och jordgubbar och det lilla valnötsträdet som jag köpte på Körsbärsträdgården för några år sedan.

Grå Gåsen i Burgsvik har vi inte besökt tidigare. De bjöd på fin miljö och vi åt en god fisk- och skaldjursgryta. På Burgsviks marknad köpte jag Burgsviksglass och blev inte besviken. Så goda sorbeter, misstänkt utan en massa syntetiska aromer, och dessutom inte för söta. Blodapelsin- och äppelsorbet testade jag och båda var supergoda. Annars är det inte lätt att hitta glass med riktiga råvaror som inte är söndersötad.

En av dagarna gjorde vi en längre utflykt till östra Gotland. I tidiga tjugoårsåldern brukade jag tillbringa en del av somrarna mellan Ljugarn och Katthammarsvik och ville gärna komma tillbaka till den trakten. Mycket såg ut som jag mindes men det "bortglömda" östra Gotland var ett minne blott. Allt hade byggts ut och turisterna mångfaldigats. "Smakrike" var däremot nytt för oss och på denna utmärkta krog åt vi god lunch, en krispig sallad med lammrostbiff, semitorkade tomater och fetaostkräm för mig och pulled pork med suveränt fina nygjorda pommes frittes och coleslaw till J.

På väg tillbaka till Visby lunchade vi på trendiga och superpopulära Leva kungslador. Miljön är mysig och den vackra buffeten med fräscha råvaror var god, men också såpass dyr att jag önskat att kocken skruvat upp smakerna snäppet yttertligare. J gör definitivt godare lånkkok på högrev och mina egna salladsdressingar och röror är faktiskt ännu godare än Levas. Morotssoppan med pepparrotskräm och mjölksyrade grönsaker som tillbehör var däremot väldigt god och bröd och andra bakverk från Levas bageri såg lockande ut. Vi orkade bara äta en lunch, men blev absolut sugna på ytterligare en när vi åkte förbi Lilla Bjers nya fina gårdsrestaurang i luftigt växthus. På Lilla Bjers såldes också en massa goda grönsaker och härliga plantor. Tyvärr fick jag inte fylla upp bilen med godsaker eftersom J hävdade att det fanns närodlat även på Öland dit vi var på väg och försynt påpekade problemet med att i en liten bil få plats med en jättelik tomatplanta och en brorsdotter med packning som skulle ansluta och åka vidare med oss mot Öland.

Vi hittade inte det där perfekta, supermysiga caféet i Visby. Jag brukade gilla det som ligger i St Hansruinen, men det verkar ha fått ny regi och har inte längre några goda bakverk som lockar. Istället testade jag en kula Guteglass med goda och spännande smaken "morot och kardemumma". Själva glassen var inte lika god som Burgsviksglassen, men smaken ett riktigt genidrag.

Det är alltid lite sorgligt att lämna Gotland, även om nästa mål denna gång var J:s föräldrars fina sommarställe på Öland, men vi har skäl att tro att vi inom inte alltför lång tid ska komma tillbaka till gutarnas fina ö.



J lagar Rune Kalf Hansens lammköttbullar med zucchiniragu från Lammkokboken

600 g fin lammfärs
2 röda lökar
3 ägg
1 dl rågmjöl
1 dl mjölk
50 g smör
10 ekologiska torkade aprikoser
4 klyftor vitlök
salt och svartpeppar

2 zucchinis
2 röda lökar
200 g lättlagrad ost
1 knippa persilja
Rivet citronskal från 1 citron
Salt och peppar

Skala och finhacka rödlöken till köttbullarna. Finhacka aprikoserna. Riv vitlöken och blanda allt med färsen. Rör ner mjöl och mjölk och äggen ett i taget. Salta och peppra. Det ska vara en ganska lös smet som enklast formas till köttbullar med hjälp av två matskedar.

Köttbullarna steks i smör.

Skala och grovhacka löken. Tärna zucchini och ost i ungefär centimeterstora tärningar. Stek lök och zucchinitärngar. Tillsätt ost, citronskal och persilja och låt allt bli varmt. Servera direkt med köttbullarna.

5 kommentarer:

Tant Russin sa...

Jag har aldrig varit på Gotland... Varför har jag aldrig varit på Gotland!?

Fröken Dill sa...

Du är galen! Trots att det är så hopplöst dyrt och jobbigt att ta sig till Gotland bara MÅSTE man dit eftersom det är så fint och annorlunda. Jag tvivlar på att det finns någon annanstans i Sverige där det är så tätt med kultur, fin natur och god mat.

Sara på Vardag.nu sa...

Att jag inåt varit på Gotland är skam, skam, skam. Tack för alla tips för framtida resan :)

Remsan sa...

Åh, jag älskar Gotland. Vi är sugna på att ta en sväng förbi ön när vis ska till Stockholm i sommar. Troligtvis på vägen hem när vi lämnar det vilda storstadslivet kan vi behöva lite Gotlandslugn :-)

Fröken Dill sa...

Sara - absolut dags för en tur Sveriges närmaste "utland"!
Remsan - låter underbart, sensommaren på Gotland är toppen!