onsdag 24 juli 2013

Sommarmat - rökt flundra med pepparrotskräm och egen bladsallad



Nu börjar min hemodlade sallad leverera. Jag har såklart kunnat plocka blad länge, men nu finns flera sorter att blanda.

Bland de sorter som tillhör det faktiska salladssläktet, Lactuca sativa är min favorit "Little Gem" men även plockisbergssalladen "Frillice" och snygga prickiga "Freckles".

Asiatiska kålsorter passar också i salladsblandningar om de plockas späda. Min älskling är "Mustard red giant".

Olika varianter av cikoriasläktingar, Cichorium, växer fint hos mig. Allra bäst är några fröer som jag köpte för mer än tio år sedan i Italien. "Valfiorita" heter sorten. Alla fröer gror fortfarande och plantorna växer verkligen blixtsnabbt.

Hemodlad rucola är toppen i salladsblandningen, men på min tomt måste den skyddas väl mot diverse ohyra. Bäst odlas den i kruka på terrassen och även där får man hålla utkik efter kålfjärilar. På Gotland åt vi en salladsblandning som innehöll flikiga mörka, nästan röda småblad av någon lite rucolasmakande krassesort (?). Någon som odlat något liknande och vet ett bra sortnamn?


Rökt fisk hör sommaren till och med oss hem från Öland hade vi härliga rökta flundror.

Jag äter flundra med citronklyftor, pepparrotskräm, blandad sallad och egen nypotatis. Hur gott som helst och fungerar med alla rökta fiskar!


Pepparrotskräm

1/2 dl crème fraische
1/2 dl gräddfil
2 msk finriven pepparrot
1/2 tsk flytande honung
salt och svartpeppar

Inga kommentarer: