onsdag 3 juli 2013

Spännande växter



För några veckor sedan blev jag så himla sugen på att köpa lite spännande, ätbara växter. Dels hade en del av mina frösådder misslyckats, dels längtade jag efter plantor som man inte kan så från frö och som inte är så lätta att får tag på.

Jag hittade en tysk plantskola, Rühlemann's Kräuter und Duftpflanzen, som kunde skicka växter till Sverige. Plantorna blev lite tilltufsade efter en vecka i ett postpaket, men de var av bra kvalitet, med väl utvecklade rotsystem, så jag gissade att de skulle hämta sig. Nu ser de redan mycket friskare ut!

Först ut är Wasabi. SOM jag drömt om att försöka mig på denna extremt svårodlade planta! Om man lyckas få den att trivas och överleva i två år ska man kunna riva roten. Äkta wasabirot är dyrare än guld och i princip omöjligt att få tag på i Sverige. Det gröna man köper som "wasabi" är färgad pepparrot och/eller senapsfrön.  Inget ont i det, men det skulle ju vara otroligt spännande att få prova den äkta varan! Den flyktiga smaken, bäst ca 3 minuter efter att roten rivits med cirklande rörelser mot ett hajskinn, lär vara helt fantastisk.

Om rotutvecklingen skulle utebli så har plantan också fina blad med smak av mild wasabi.

Negativt är bara att Wasabi egentligen bara trivs på några få speciella platser i Japan och att den helst ska växa i eller vid rinnande källvatten med temperaturen 12-14 grader och rätt sammansättning av mineraler. All ohyra som angriper kålväxter, och de är många, ska dessutom älska wasabi, så jag måste komma på något sätt att skydda min nya planta...

3 kommentarer:

Red Scream sa...

Supercoolt! Lycka till! :-)

Fröken Dill sa...

Den står fortfarande inne, men har fått fler blad, ännu ser prognosen god ut....

Veronica sa...

Jag köpte också två sådana plantor av en återförsäljare i Sverige. Planterade ut dem i ett land i anslutning av en bäck. Trodde väl inte de skulle klara sig men otroligt nog har de både övervintrat och satt igång med nytt bladverk i år (trots att rådjuren käkade upp nästan hela plantorna innan jag satte upp litet staket runtom). Hur har det gått för din planta?