torsdag 15 december 2011

Monstermiddag i bokklubben

Igår träffades den del av bokklubben som inte fastnat i total julstress hemma hos mig.

Vi hade läst "Niceville" av Kathryn Stockett. Boken är en av de bästa jag läst i år, både spännande och engagerande, men för att lite snabbt komma fram till maten ger jag er bara en uppmaning - läs boken!

Jag ville bjuda på en färggrann middag med en saffransfisk som huvudrätt. I fiskaffären frågade jag vilken finare vitfisk de rekommenderade. Helgeflundra blev svaret och eftersom jag älskar fisk, men aldrig ätit just Helgeflundra valde jag den. Firren skars i fina bitar. Helgeflundra är nämligen jättelika monster till plattfiskar. De kan bli nästan fem meter långa!

Uppdaterat: Som Åsa mycket riktigt kommenterar, tänk på att vild Helgeflundra är akut utrotningshotad, kolla att din firre är odlad eller helst miljömärkt!

lånad bild

Jag tycker inte att fiskbuljong, vare sig på tärning eller flaska är särskilt bra. Andra sorters buljong är helt OK att köpa i mataffären, men just fiskbuljong ÄR ett problem. Nu kan man såklart jaga rätt på en massa fiskrens och koka sin egen buljong, men eftersom jag ville slippa det mecket köpte jag proffskokt fryst fiskfond när jag åkte förbi Östermalmahallen häromdagen.

Här är middagen i sin helhet:

Grön ärtsoppa med laxröra (Lisa Förare Winbladhs recept)
Helgeflundra pocerad i saffranbuljong och pressad potatis
Gino med vaniljglass

Helgeflundra (eller annan vitfisk) pocherad i saffransbuljong, 4 port

4 portionsbitar fisk, ca 500 g
4 shalottenlökar
smör
Ca 8 dl fin fiskbuljong
1 kuvert saffran
1,5 dl vitt, torrt oekat vin
15 cocktailtomater
salt och vitpeppar
en nypa cayennepeppar
lite dragon
ev någon tsk grönsaksbuljongpulver av bra kvalitet

Stöt saffran och lite salt, gärna grovt, i en mortel. Slå på en skvätt av vinet.

Skala och hacka shalottenlöken fint. Fräs i smör utan att det tar färg. Använd en teflonpanna, emaljerad gryta eller liknande, inte ett gjutjärnskärl som kan ge ful färg.

Slå på saffran, vin och buljong. Låt koka ca 15 minuter. Smaka av med salt, peppar, cayenne och dragon. Buljongen ska vara riktigt mustig. Man kan behöva tillsätta lite grönsaksbuljongpulver också. Den färdiga buljongen ska vara aningen saltare än man vill ha slutresultatet. Mängden ska vara så att den precis täcker fisken. Så här långt kan man förbereda.

Just innan servering kokar man upp buljongen, lägger i halverade cocktailtomater, kokar upp, lägger i fisken och skjuder långsamt tills fisken är nätt färdig. Kärntemperaturen ska vara 48-50 grader och tänk på att tillagningen fortsätter även efter att grytan tagits från spisen.

Servera omedelbums på varma tallrikar med pressad potatis och grönsallad.


Gino

Gino måste vara den smartaste efterrätten. Otroligt lätt att göra och gott även om man normalt inte gillar vit choklad.

Skär bitar/skivor av goda frukter ner i en ugnsfast form. Jag tog kiwi, banan, mango och druvor. Det hade varit gott att strössla över bär, tex björnbär eller jordgubbar, men jag hade glömt att köpa. Toppa frukt/ bär med drivor av riven vit choklad. Sätt in i 250 graders ugn några minuter tills chokladen smält och fått fin färg. Servera med vaniljglass.


13 kommentarer:

Kim sa...

Jag är också med i en bokcirkel - supertrevligt tycker ja, och ger en verkligen möjlighet att läa sådant man annars inte valt. Dock brukar vi inte bjudas på sådana här lyxmiddagar, men det är kanske dags att jag sätter ribban!?
Niceville ligger hemma och bara väntar på att jag ska få lite julledighet.

Fisk i saffranbuljong låter verkligen som något för mig, hoppas på tillfälle att testa det snart. Kanske något för nyår?

Fröken Dill sa...

Visst är det kul med bokcirkel! Jag läser mycket normalt, kanske ett par böcker i veckan, men det blir ännu mer med bokcirkeln.

Vi äter alltid suveränt gott på våra träffar, även om alla kanske inte är så matlagningsglada att de mer än gärna lagar trerätters från grunden...

Saffransfisken är en lyxig variant av en vardagsrätt som min mamma brukar laga på rödspätta. Det blir väldigt gott och måste väl dessutom vara riktigt nyttigt förutom att GI:are måste byta ut presspotatisen. Lite synd för den suger åt sig buljongen på det mest underbara sätt...

Nu blev jag hungrig! Igen,fast jag precis ätit lunch...

The Cheap Gourmand sa...

Åh, jag läste den här boken för någon månad sen och såg filmen häromdagen. Som vanligt är boken alltid bäst!

/Jessica

Elina sa...

Vad smarrigt. Gillar verkligen alla fiskrecept du skriver om. Man blir så sugen på att pröva lite annat än det vanliga fiskutbudet. Måste även vara bättre att variera sig när det gäller fisk för att minska utfiskningen.

Fröken Dill sa...

Jessica; bra tips. Jag funderar nästan på att låta bli att se filmen just av det skälet.
Elina; jag älskar fisk och vill gärna prova så många sorter som möjligt. Otroligt tråkigt med utfiskningen, hoppas det går åt rätt håll. T ex torsken verkar ju komma igen. Tyvärr inte ålen. Som jag saknar smörig rökt ål...

Fröken Dill sa...

Jessica; bra tips. Jag funderar nästan på att låta bli att se filmen just av det skälet.
Elina; jag älskar fisk och vill gärna prova så många sorter som möjligt. Otroligt tråkigt med utfiskningen, hoppas det går åt rätt håll. T ex torsken verkar ju komma igen. Tyvärr inte ålen. Som jag saknar smörig rökt ål...

Postgårdsromantik sa...

Jag var med i en bokcirkel förut, urkul - dessvärre flyttade folk FRÅN Stockholmsregionen och bokklubben dog ut. Litet synd, för det var väldigt trevligt. Niceville - kul med boktips, vi har fått ett gott intryck av Ditt omdöme. Vi, både Anders och jag, är ganska rejäla bokslukare melan varven. Och då uppskattas nya intryck utifrån ens egna invanda mönster uppskattas.
/Lena

Fröken Dill sa...

Trist med utdöende bokklubb. Det är inte helt självklart att hitta läsande vänner som gillar samma litteratur som man själv. Vi har en riktig eldsjäl i vår klubb, som verkligen ser till att hålla den vid liv... Samtidigt som hon är chef... Samtidigt som hon jobbar på två orter... TUR att det finns vänner med stor energi!
Nästa bok är Anna Karin Palms " Snöängel"!

Fröken Dill sa...

Trist med utdöende bokklubb. Det är inte helt självklart att hitta läsande vänner som gillar samma litteratur som man själv. Vi har en riktig eldsjäl i vår klubb, som verkligen ser till att hålla den vid liv... Samtidigt som hon är chef... Samtidigt som hon jobbar på två orter... TUR att det finns vänner med stor energi!
Nästa bok är Anna Karin Palms " Snöängel"!

Anonym sa...

Tips! I vår bokcirkel bjuder vi alltid på mat som finns med i boken, eller som har anknytning till landet och/eller tiden där handlingen utspelar sig. Dukning och drinkar går i samma stil. Detta har givit bokträffarna en extra dimension, och middagarna har blivit ännu godare än de var förut!

Fröken Dill sa...

Kul! Ibland gör vi (eller mest jag) så också...
http://www.frkdill.blogspot.com/2011/05/bokklubbskvall-strindbergs-stjarna.html
http://www.frkdill.blogspot.com/2010/02/bokcirkelmeny-fran-rumanien.html
men eftersom inte alla i bokcirkeln är passionerade matnördar, så funkar andra middagsvarianter också.

Cam. sa...

Nämen nu hittade jag till dig via en kommentar du lämnat hos mig, vad trevligt! Och dessutom har jag just börjat läsa Niceville. Lovely!

Åsa sa...

Nu måste jag ta mig samman och skriva. Tror jag varit i chocktillstånd sedan detta inlägg. Fast efter att jag dessutom läst kommentarerna vet jag egentligen inte vad jag ska skriva.

Hälleflundran är ju rödlistad! Både av WWF och SLU som i sin tur graderat den till "starkt hotad".
Och så svarar du på kommentaren "Måste även vara bättre att variera sig när det gäller fisk för att minska utfiskningen" med att du att det är tråkigt med utfiskningen? Men ändå väljer att köpa just en rödlistad fiskart.

:(

Men jag håller med, hälleflundra är - var - en väldigt god fisk. Äter ju som bekant inte djur längre.
Och visst säljs det fisk i fiskdisken är ju skadan redan skedd kan man tycka men VEM säljer rödlistad fisk?

Ok, jag har kommit över detta nu och gått vidare ;-) Jag blev bara lite chockad dagen då du postade detta inlägg. Jag vet att folk äter jätteräkor, hajfenor, blåmusslor och havskräftor men att i samma andetag ogilla utfiskningen klingar lite illa i mina öron. Tur att vi alla har olika öron ;-)

Lovar att bättra mig med kommentarer nu när denna är gjord. Och ta nu inte illa upp för det är absolut inte min mening att vara snorkig eller otrevlig på något sätt. Jag blev bara väldigt förvånad.