måndag 12 december 2011

Julstämning i Stockholm

Julmarknad på Stortorget

Utsikt från Stortorget mot Storkyrkan

Dammen på Centralbadets gård

Centralbadets gård Hårlemanska huset

Månen skiner över Centralbadets gård

Julesnön lyser med sin frånvaro, men med tanke på de två senaste vintrarnas snö- och iskaos är det nästan skönt.

Mörkret skapar också fin julstämning i vår vackra stad.

Tips som Gamla Stans eller Skanskens julmarknad tror jag inte ens man behöver påminna om, men jag har några andra pärlor.

Efter en stämningsfull promenad genom Gamla Stans trånga gränder kommer man till Ljunggrens papper på Köpmangatan 3. Det är en helt underbar affär som har massor vackra handgjorda kort, papper, inbundna anteckningsböcker, stämplar, stämpeldynor, band och dekorationer. För den som vill pyssla själv eller ge bort pysselsaker som julklapp är Ljunggrens ett mecka.

Nästa tur går till Hötorget. Promenera till Drottninggatan och sväng höger. Efter några kvarter kommer man till fina affären Årstiden på Drottninggatan 88, som jag redan tipsat om tidigare. Passa på att gå in på Centralbadets gård, en av Stockholms vackraste platser, helt magisk i vintermörkret.

Ytterligare något kvarter framåt på Drottninggatan kan man svänga vänster in på Wallingatan. På nr 14 hittar man Stockholms Aeter & Essensfabrik, en kryddaffär där inte mycket ändrats sedan starten 1889. Här doftar underbart! Förutom kryddor (missa inte nasi goreng kryddan) säljs tårtdekorationer och essenser.

8 kommentarer:

MrsSunshine sa...

Visst är vårt Stockholm vackert?!
Gamla stan gör sig bäst i juletid tycker jag:-)
Mysig stadstur verkar ni haft!

Tant Gul sa...

Instämmer helt ocfh fullt! Älskar Stockholm. Vi skulle ha besökt julmarknaden i Gamla Stan i lördags men så fick vi veta att det skulle pågå en massa demonstrationer så vi fick flytta fram besöket.

Mårtenssons kök sa...

De tipsen spar vi till kommande besök i hövvestan, det lär säkert bli fler resor dit eftersom vi gillar "er" stad skarpt!

Millas Hälsoblogg sa...

Mysigt med julmarknader o julmys

Coquina sa...

Jag var också på julmarknad i Gamla stan i helgen =) Du har väl inte missat min tävling på min matblogg? Sista dagen imorgon att tävla om tre presentkort!

Elina sa...

Vilka bra tips och mysiga bilder. Måste verkligen ta mig till de två som låg på drottninggatan någon dag. Pefekt nu när jag sitter i stan ett tag.

Tinas Skåpmat sa...

Så mysigt!...fast snön skulle iaf jag sakna, det blir så ljust o fint. Sthlm är en fin stad fast har bara där sommartid.

Fröken Dill sa...

Mrs Sunshine; det var jättefint, men jag fick inte med mig J. Han gillar inte julmarknader och tycker att jag är lite jobbigt överromantisk med mina "miljöer".
Tant Gul; tror att det var rätt lungt i lördags, men julmarknaden pågår ju fram till jul!
Mårtenssons; hon är verkligen vacker på sina ställen, vår stad!
Milla; jag tror nästan att det bästa julmyset är just FÖR-julmyset!
Coquina; visst är det fint i Gamla Stan med all julbelysning.
Elina; perfekt, nu när du sitter på gångavstånd.
Tina; håller med om att mjuk julesnö är underbart, men oftast betyder snö i Stockholm regnblandat snöglopp och slask, eller livsfarliga isgator...