lördag 3 december 2011

Bästa julklappstipsen


Ska du köpa julklappar till någon som är matlagningsintresserad? LÄTT! Här är mina bästa julklappstips:

Modern stektermometer finns bl a på Cervera, ca 200 kr, mäter köttets innertemperatur på ett ögonblick
Kyoceras mandolin finns bl a på Cervera, ca 300 kr, en mycket prisvärd mandolin
Stor vitlökspress i rostfritt material, finns bl a på Granit, ca 140, kan även pressa ingefära och diskas i maskin
En riktigt bra korkskruv, ska inte vara "skärande" utan se ut som en tunn spik som böjts i spiral
Äggtimer som läggs i kastrullen och ger perfekt kokta ägg, finns bl a på Designtorget, ca 100 kr
Microplanes rivjärn är de bästa rivjärnen, från 180 kr, finns bl a på Åhlens, NK och Cordon Bleu

Själv önskar jag mig, alldeles för dyra, emaljerade, röda 4,2-liters grytan från Le Creuset. Jag skulle behöva julklappstips för killar i yngre tonåren!

Den bästa julklapp jag någonsin fått var ett begagnat Lundby-dockskåp med massa tillbehör när jag var liten. Magiskt, jag tror det var mitt lyckligast ögonblick i livet! Den bästa julklapp jag köpt var när jag som fattig student hittade en snygg fonduegryta, min systers önskan det året, för 99 kr på IKEA. Då följde det dessutom med 6 st fackindelade fonduetallrikar som jag behöll eftersom det var min högsta önskan det året!

12 kommentarer:

Lotta - Två små kök sa...

Mandolinen och äggtimern köper jag nog till mig själv :-) Tack för jättebra tips. Tyvärr kan jag inte ge några tillbaka. Är helt lost när det gäller vad tonårsgrabbar uppskattar...

Trevlig lördag!

Red Scream sa...

Det där är världens bästa korkskruv! :-)

Fröken Dill sa...

Lotta; du gör helt rätt, de är underbara!
Ulf; härligt att höra från ett proffs! Jag har noterat att många påstår sig ha bra korkskruvar, men de brukar visa sig vara helt värdelösa.

Red Scream sa...

Många föredrar den med hävstångseffekt, men jag gillar inte den - det är lätt att du slinter och får ont i fingrarna. Här är det bara att skruva och du kommer alltid in rätt mitt i korken. Jag har haft min i sex år kanske och den har aldrig felat. Dessutom borde det följa med en synnerligen praktisk folieskärare som skär av folien precis runt toppen. Min starkaste rekommendation! :-) /Ulf

Kim sa...

Japp, mandolinen står på min önskelista! Tonårsgrabbar...? Hm. Ett sexpack folköl? ;) Nä du hör ju, jag har noll koll.

Mian sa...

Kanonbra mandolin, köpte en sån i höstas.

MÅ Gott sa...

En mandolin önskar sig min man i julklapp så det har jag naturligtvis sett till att inhandla. :)
Jag hoppas jag köpte en bra, det var på Cervera, men priset stämmer inte. :(

Trevlig helg!

Cecilia sa...

Kanon med matklappar tycker jag. Kunde tänka mig ett par av dessa själv..

tina sa...

Mandolin står på min önskelista!

Fröken Dill sa...

Ulf; håller med, hävstångsvarianten medför klämningsrisk.
Kim; mandolinen är suverän och njaaa, nej föresten: NEJ, L och I får inga öl i år!:)!
Mian; visst är den toppen, jag har blivit beroende...
Må gott; typiskt, fast kolla här:
http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=339
Cecilia; jag gillar presenter som kommer till användning!
tina; som sagt, den är beroendeframkallande!

Len sa...

Bra klapptips! Och vem vill inte ha tillökning av Le Creuset i köket ;)
Trevlig advent till Fröken Dill!

Fröken Dill sa...

Den är underbar, grytan. Hade kunnat tänka mig IKEAs budgetvariant, men den är ju inte emaljerad, utan en vanlig gjutjärnsgryta...