söndag 4 december 2011

Stulen lunchidé - BBQ-quesadillas


Jag är svår på Serranos quesadillas, men nu har jag kommit på att min favorit är jättelätt att laga hemma.

Kyckling BBQ-quesadilla för två
4 vetetortillas
1 rejält grillat kycklinglår
1 röd paprika
1 gul lök
1/2 dl majskarn
1/2 dl svarta bönor
2 dl riven lagrad ost
1/2 dl BBQ-sås, jag gillar ICA:s med chipotle eller Texas Longhorns variant
Ev 1/4 kruka färsk koriander
1 dl gräddfil
Blandade salladsblad

Skala löken. Skiva lök och paprika. Stek i olja tills de får lite färg. Rensa kycklinglåret. Fördela stekta grönsaker, kyckling, majs, svarta bönor och ost på två av tortillabröden. Klipp över koriandern. Klicka på grillsås. täck med ytterligare tortillabörd.

Värm två stekpannor på spisen. En ska vara lite tyngre, helst en järnstekpanna och den ska få plats i den andra. Grädda quesadillan genom att lägga dem i sen största stekpannan och ställ på den andra som tyngd. Vänd efter några minuter.

Klipp quesadillan i snygga trekanter och servera med sallad och gräddfil.

MUMS, jag tror det blir repris på detta till dagens lunch. Ha en fin andra advent, alla läsare!

2 kommentarer:

Lotta - Två små kök sa...

Quesadillas är supergott, tack för tips på ännu en variant.

Har man bara mycket ost och het chili så kan man lägga emellan nästan vad som helst :-)

Fröken Dill sa...

Jag kan bara hålla med om quesadillas, vilken toppenrätt det är när man är lite småhungrig/sugen! Min favorit är, förutom Serranovarianten; Santa Marias chipotlepasta, ost, bacon och purjolök. Heaven!