måndag 1 december 2008

Sushi


Numera när sushi blivit lika vanlig som hamburgare och varmkorv är det lite svårt att tänka sig att det en gång var en exotisk rätt.

1994 hade jag läst en Lundell-roman där huvudpersonerna åt en massa sushi. Modig som jag var gick jag och köpte ingredienser och gjorde egen sushi utan att någonsin ha smakat hur den "ska" vara. Det blev lika gott som jag tänkt mig.

Numera blir det sushi ett par gånger i månaden. Oftast köper vi den färdig, men ibland kan det vara kul att göra sin egen. Det är också ett bra festtips att förbereda ingredienserna och låta gästerna vara med på sushiverkstad.

Sushi-ris
Ett gott ris är viktigt för att få en bra sushi. Det ska inte vara som kall risgrynsgröt, utan ha en korningare struktur och en god, välavvägd smak av sötma, syra och sälta.

4 dl sushiris
4 dl vatten
1 dl risvinäger
1 msk mirinvin
½ dl socker
2 ½ tsk salt

Skölj riset flera gånger i kallt vatten. Låt stå med kallt vatten i ca 30 minuter. Sila bort sköljvattnet. Lägg riset i en tjockbottnad teflonkastrull med tätslutande lock. Häll på det uppmätta kokvattnet. Låt koka upp. Sänk värmen till lägsta. Efter ca 15 minuter brukar man kunna stänga av plattan helt och låta riset koka färdigt på eftervärmen. Efter 40 minuter är det klart. Blanda vinäger, mirin, salt och socker. Värm försiktigt och rör om så att sockret löser sig. Häll upp riset i en form och låt det ånga av lite. Häll på vinägerblandningen och rör om.

Sushi-”pålägg”
För lax till sushin köper jag pinfärsk lax skär i bitar och fryser för säkerhets skull i minst 2 dygn. Laxen är lätt att skiva lagom tunt när det är halvfrusen.

Andra ”pålägg” är crab-sticks, gurka, avokado och en skivig omelett som görs på ägg med socker och salt i smeten. Vill man lyxa till det så är laxrom en av mina favoriter.

Det är lättare att forma riset om man blöter händerna. För att tillverka rullar kan det vara bra att ha en liten sushimatta.

Tillbehör till de färdiga bitarna är japansk soya, inlagd ingefära och wasabi (den man blandar av pulver lär vara godast).

Inga kommentarer: