måndag 8 december 2008

Kattmat?!

Katten Gustaf och jag har en sak gemensam. Kärleken till lagagne såklart! Världens bästa mat som dessutom blir nästan ännu godare efteråt, i matlådan.

Jag har upptäckt att min Coop säljer lite spännande vilda färssorter. Med utgångspunkt från en sådan blandning av vildsvins- och hjortfärs lagade vi en mustig söndagslasagne. Köttfärssåsen var en ”vanlig köttfärssås” med följande specialare: mörk oxbuljong, mycket rödvin, lagerblad, ett gäng frysta trattkantareller, några droppar tryffelolja och yttepyttelite liquid smoke. Vi bytte ut oreganon mot färsk persilja som tillsattes på slutet.

Till lasagnen gjorde vi en sallad på strimlad röd- och vitkål. För att verkligen få kålen att suga åt sig vinägretten mjukade vi upp den genom att lägga den i ett durkslag och hälla på kokande vatten.

Nu kommer jag nästan vara avundsjuk på mig själv vid jobblunchlådorna framöver.



3 kommentarer:

Annika sa...

Låter hur gott som helst. Nu blev jag verkligen suegn på viltfärs. Älg t ex har jag inte ätit på hur många år som helst.

Salladen var en nyttig påminnelse; jag hade "glömt" hur gott det kan vara med vitkål.

Anonym sa...

Åh,vad gott det låter. Levererar du lunchlådor till Malmö också!?

Anonym sa...

Kul att vanliga Coop hade viltfärs. Inte var den särskilt dyr heller. För 40 kr fick man ett halvt kilo. Klart prisvärt! Vit- och rödkål är toppengott. Billigt och kan varieras i det oändliga.

Caroline - tyvärr åker jag sällan till Malmö numera, men om jag ska göra det någon gång så ska jag passa på att ta med en matlåda!

Hälsar Dill