söndag 21 december 2008

Kokbok från förr


Gamla kokböcker kan vara väldigt roliga. De säger så mycket om sin tid. Om könsroller, klassfrågan och politik t ex. Min mamma ärvt mormors bok från 1933, 100 bjudningar – praktisk handbok i allt som rör bjudningar ur ”verkliga livet”. Den är helt fantastisk. Vi har skrattat åt den såå många gånger. Vad sägs om följande:

”Ungkarlsmiddag
Ungkarlens lya består av ett à två rum med kokvrå och antalet gäster är tre. Vi får väl tänka oss att den ordinarie städerskan är påtingad till hjälp med matlagning, disk mm.

Smörgåsbordet härnedan dukas på ett litet rullande serveringsbord. Vi utgå från att det finnes en liten spis med stekugn i kokvrån. Lägg in det hårda brödet i varm ugn några min. Då blir det först mjukt. Låt det ligga utbrett en stund så blir det åter hårt, mycket mört och utmärkt gott.”

Efter detta följer recept på sillgratin, små goda köttbullar, italiensk sallad (tydligen för svår för ungkaren att göra själv för det rekommenderas att den köps färdig), blomkålshuvud och tomater.
Till huvudrätt blir det hummer naturel, gratinerad oxfilé med gröna bönor och efteråt serveras blandad frukt och kaffe.

Så här går det till att ordna middag utan hembiträde:

"Att i vardagslag reda sig utan hembiträde går i regel rätt bra, i moderna lägenheter åtminstone, men när det blir fråga om att ha främmande, ställer sig saken lite mer komplicerad. Det är ju inte så roligt för värdinnan att echaufferad komma in till sina gäster och sprida en doft av matos omkring sig. Därför har min erfarenhet som husmor lärt mig att hitta på rätter som kan beredas i förväg så långt som möjligt. Och mina gäster ha förefallit rätt belåtna, när jag har låtit nubben och cocktailen beledsagas av några goda sandwiches, nätt upplagda på en assiett, och sedan som mer substantiell föda serverat oxfilé i sky, som inte blivit sämre för att den stått i skafferiet sedan föregående dag. Inte heller har jag själv blivit utschasad av att breda smörgåsarna, koka potatisen i smör och göra majonässåsen samma dag, när sedan efterätten står fix färdig på den lilla tevagnen eller serveringsbordet, som placerats brevid mig, så att jag mitt i bordskonversationen slipper springa ut i köket upprepade gånger."

Här kommer an annan favorit:

”Weekend på egendom
På lördags eftermiddag kommer den ena bilen efter den andra framkörande till stora trappan, avpolleterande glada ungdomar som inbjudits per brev eller telefon någon vecka i förväg. Sedan gäster och bagage placerats i respektive gästrum samlas man vid tebordets massor av småbröd, vetebröd och mjuka kakor. Sedan teet är drucket delar man upp sig på olika håll. Några skola gå husesyn både inne och ute i stall, ladugård och hundstall, andra promenera, rida och ett par unga flickor hamna kanske i en bekväm vrå med stickor och garn i högsta hugg.

I god tid före middagen, sedan man utbytt sportkläderna mot mer innebetonade dräkter, samlas man i biblioteket, husets största, bekvämaste rum med många härliga fåtöljer och soffor och fördriver tiden med prat till dess middagen serveras.”

Här följer recept på Blomkålspuré, Rådjurssadel och Äppelknyten

”Kvällen fördrives med bridge och dans efter radiomusik. Frukt och konfekt, vatten,saft, grogg och hembrygd likör dukas fram. Då ungdomarna frampå natten, innan de gå till sängs, vanligen brukar hinna bli hungriga, dukas fram i lilla matsalen smörgås och mjölk, och göres elektriska tekokaren i ordning för tebrygd, där de mera frusna ev. kunna koka sig en kopp te.

Söndagsmorgonen kl. 9 samlas damer som ej rida och jaga, i pyamas och morgonrock vid te- och kaffebrickorna i ”frökensalongen”, resp. ”klubben”, små samlingsrum i samband med gästrummen. Under glatt samspråk och skratt ev. promenad springa morgontimmarna iväg, och så är det lunch. Till denna serveras smörgåsmat, såsom lådor, stuvningar, omeletter etc. som rätt gäddfilé med dillpotatis, kaffe eller te, dansk sandkage.

Efter lunchen företaga samtliga den sedvanliga söndags-långpromenaden, en rundvandring genom ägorna.
Den tidiga middagen ätes utan omklädsel, ty gästerna återvända till standen efter kaffet.”

Här följer recept på Oststänger, Rimmad oxtunga och Plommonkaka.

”Kaffet drickes vid öppna brasan i biblioteket, och sedan tecknar man sina namn i gästboken, packar sina grejor och tar ett hjärtligt farväl.
Man tackar för sist på kort.”

Låter som en bra fest. Jag måste bara skaffa mig en liten egendom först…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min Husmoders köksalmanack är från 1934 och faktiskt riktigt intressant att läsa om hur viktigt det var att vara en "god husmoder"... :-) Ha en bra söndagkväll! //Anna

Anonym sa...

Hej! Kul att du hittade till min blogg i dessa stressiga före-jul-dagar!

Jag tycker att man kan ta tillvara det bästa från traditionen OCH den nya tiden OCH vem man själv är. Även om det är lite skrämmande att den "självförsörjande kvinnan" (enligt boken) på sin höjd kunde ordna middag för den nyförlovade tjejkompisen... Nu har jag visserligen en kille, men hjälp vad glad jag är att slippa leva i mormors generation...

Många bra recept från en tid som var och faktiskt också goda råd som fungerar fortfarande, även om den billiga middagen kostar lite mer än 95 öre idag...