måndag 8 december 2008

Glass i stora lass



Jag är ingen stor efterättsätare. Jag väljer hellre en salt förrätt än en söt efterätt. Ett stort undantag från den reglen är glass.

Nu har jag äntligen köpt en glassmaskin. Den tar upp ”halva köket” och får egentligen absolut inte plats, men jag blev så vansinnnigt sugen bla efter att ha läst om Annikas goda glassar. Jag tyckte att jag förtjänade en tidig julklapp från mig själv. De första glassexperimenten blev sorbet på ekologisk blodapelsin och youghurtglass med päron och vaniljsmak. Jag utgick från recepten i häftet som följde med maskinen.

För sorbeten använde jag receptet för citronsorbet, men tog jag mycket mindre sockerlag eftersom blodapelsin är sötare än citron.

För päronglassen var inspirationen de goda delilatessyoghurtar med williamspäron/vaniljsmak som fanns för några år sedan. Tyvärr, tyvärr försvann den goda smaken ur sortimentet. Tur att man kan få den att återuppstå i glassform! Jag använde receptet för yoghurtglass, men ersatte frukten med skalat päron i bitar som fått koka mjuka i en lag av pressad citron, socker, vatten och färsk vaniljstång.

Båda glassarna blev väldigt goda och det känns bra att veta vad som finns i dem. Köpeglass innehåller en massa konstiga tillsatser.

Orginalrecept från receptfoldern

Citronsorbet
Juice från ½ apelsin
2,5 dl färskpressad citronjuice
4,5 dl sockerlag (2,75 dl vatten, 275 g strösocker)
1 äggvita
Blanda juice med sockerlagen. Vispa äggvitan hårt och rör ner i blandningen. Se till att alla ingredienser blandas ordentligt. Slå på glassmaskinen och häll i blandningen. Kör 25-35 minuter.

Yoghurtglass
250 g färsk frukt (jordgubbar, hallon eller dyl)
100 g strösocker
0,5 dl vispgrädde
3,75 dl yoghurt
1 msk citronjuice
Tvätta frukten och mosa till pure tillsammans med socker och citronjuice. Tillsätt fruktblandningen till yoghurt och grädde. Se till att alla ingredienser blandas ordentligt. Slå på glassmaskinen och häll i blandningen. Kör 35-45 minuter.

Inga kommentarer: