fredag 7 december 2018

Smoothie och några tips för matinspiration


Glad fredag, denna gråa, mörka dag!

Man kan verkligen behöva pigga upp sig. Kanske med en smoothie till mellanmål? Jag har just kommit på att man kan få den goda kombon med syrliga lingon mot söta kolatoner genom att använda lönnsirap när man gör smoothie där lingon ingår.

Så här t ex:

Smoothie, 1 glas

1 dl frysta lingon + några jordgubbar
1 dl tjock yoghurt
1 banan
ca 1 msk lönnsirap

Mixa!


Några tips på sådant som ger mig matinspiration just nu är bästa matfotografen Matilda Lindeblad och duktiga kocken Ylvas Bergqvists instagramkonto 2gramsalt. Man vill bara laga allt och bilderna får en att dräggla så att tangentbordet blir blött. Vill ha allt! Vill ta lika fina bilder på allt det goda!

Antagligen är jag en fossil, men för mig är matpoddar eller youtubefilmer inte lika bra som skriven text med bilder. De tar alldeles för lång tid att höra/se jämfört med att läsa något och det är svårt att söka i poddar och filmer när man vill leta upp en bra idé i efterhand. Jag har även svårt för reklam/produktplacering, även om det såklart behövs för att finansiera det hela.

Nu måste väl även jag vänja mig vid den moderna tiden.
Lantmännen känns som en riktigt bra avsändare och Sigrid Barany och Johan Hedberg/Tommy Myllymäki har mycket intressant att säga i podden Matsamtalet. Länk till matsamtalet.

Apropå Johan Hedberg, Matgeek, är jag svår på hans youtubefilmer från Råvaruhimlen, Sorunda grönsakshall. Enda problemet är att jag blir så avundsjuk för att inte jag, utan bara restauranger, kan komma åt deras fantastiska utbud. Länk till Matgeeks matkanal på Youtube.

Sista tipset får bli att jag, säkert sist av alla, har upptäckt Niki Segnits bok från 2010. Den heter "Smaklexikon" på svenska och "The Flavour Thesaurus" på engelska. Här finns massor med tips på smaker som passar ihop och dessutom enkla receptskisser på en massa goda och spännande saker. Jag har lånat boken på bibblan och nu läser jag den från pärm till pärm under ivrigt antecknande.


Inga kommentarer: