tisdag 11 december 2018

Köksträdgårdswok i december


Ibland måste matlagningen gå snabbt. Jag äter nästan alltid vegetariskt till lunch, för det mesta sallad, men så här års kan jag bli sugen på något varmt.

En snabb wok på den skörd från köksträdgården som fortfarande finns i kylskåpet passar fint. Jag stoppar den i ett rostat pitabröd och äter med en klick yoghurt på toppen. Häromdagen blev det egenodlad broccoli, morötter, mangold, purjo och svartkål kompletterat med min kära svenska röda spetskål från affären. Med flera sorters kål som blir så mustiga i smaken när de wokas tycker jag inte ens att man saknar kött i en sån här wok.

Grön- och rotsakerna skärs i lagom bitar, wokas i het rapsolja. Grön- eller svartkål är god att fritera med lite mer olja i woken, så att den blir frasig. På slutet brukar jag röra ner någon färdig woksås eller kanske ostronsås + sweet chilisås. Salt och peppar. Klart på några minuter, medan pitabrödet körs i brödrosten.

Inga kommentarer: