fredag 4 september 2015

Sockerärtor


Skörden av sockerärtor blev god denna säsong. Sorten var "Cauroby de Maussane" som har vackra ljust rosalila blommor. Under regniga juli ville plantorna inte blomma och bilda ärtskidor trots att jag sått mina frön i omgångar med någon veckas mellanrum i april/maj. Sedan peakade säsongen extremt när det blev varmt i mitten av augusti och då hade vi för mycket att skörda på en gång. Jag tycker att de läckra skidorna är godast pinfärska direkt från landet. De är inte så lätta att frysa med gott resultat.

Nu börjar plantorna se skräpiga ut och det finns inte så många ärtskidor kvar att skörda.

Jag funderar på att laga någon mild finstämd primörsoppa på några av de sista och så skulle jag vilja testa att sautera några med lite tryffelolja, ungefär enligt nedan.

Jag vet att tryffelolja inte är "riktig tryffel", men eftersom jag aldrig lyckats köpa den äkta varan med vettig kvalitet i Sverige får det ändå bli tryffelolja som smaksättning. Jag gillar den faktiskt. Det gäller bara att dosera försiktigt.


Sauterade sockerärtor (fritt efter ett Carina Brydling-recept i P1:s Meny)

250 g sockerärtor
1 salladslök
1 liten vitlöksklyfta
1 klick smör
1/2 citron, skal och saft
några droppar tryffelolja
flingsalt och nymald svartpeppar
hackad persilja

Snoppa sockerärtorna. Finhacka salladslöken och riv vitlöken på ett vasst rivjärn. Värm smörklicken i en panna. Lägg i lök, vitlök och sockerärtor. Stek på hög värme tills ärtskidorna blivit varma. Smaka av med citron och tryffelolja. Salta, peppra och strö över finhackad persilja.

Inga kommentarer: